– Et kunstgrep

Venstre foreslår en helt ny ordning for kunstnerisk utsmykking i Oslo. — Kunst gir inspirasjon i byutviklingsarbeidet, og samspillet mellom kunst og arkitektur vil skape bedre byrom, sier Kjell Veivåg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Ordningen skal finansieres ved at en fast andel av kommunens investeringsbudsjett settes av til kunstformål.

— Et godt bymiljø krever en helhetlig tenkning når det gjelder kunst og kultur, arkitektur og infrastruktur. I Oslo mangler vi en ordning som sikrer at kunsten får sin naturlige plass i byutviklingen. Får vi flertall for dette gjør bystyret et kunstgrep for både bymiljøet og kunsten, sier nestleder i kultur- og utdanningskomiteen, Kjell Veivåg.

Venstres gruppe legger nå frem et privat forslag i bystyret om en helt ny ordning for kunstnerisk utsmykking i Oslo. Forslaget innebærer at en fast andel av kommunens investeringsbudsjett settes av til kunstnerisk utsmykking i hele byen. Pengene skal brukes til kunstprosjekter i gater, byrom og offentlige bygg i Oslo.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Kjell Veivåg

Foto: Sveinung Bråthen

— Formålet med dette forslaget er rett og slett å gjøre Oslo vakrere, sier Kjell Veivåg.

Mens dagens ordninger for kunstnerisk utsmykking er knyttet til enkeltstående byggeprosjekter, vil den nye ordningen gjelde for hele byen. Det er heller ikke et krav om at de avsatte midlene nødvendigvis skal brukes opp innenfor budsjettåret.

— Med den nye ordningen får vi bedre samordning, mer helhetstenkning og større langsiktighet i utsmykkingsarbeidet, og høyere kvalitet i de enkelte prosjektene, sier Kjell Veivåg. Han viser til at kunstneriske utsmykkinger vil bli samlet og koordinert på ett sted, hvor kunstfaglig kompetanse kan etablere gode samarbeidsrelasjoner med kunstnere, etater og virksomheter.

Fakta om "Kunstgrepet":

– Ordningen skal omfatte kunstnerisk utsmykking av alle gater, plasser og offentlige bygg, samt bygg hvor kommunen er langsiktig leietager.
– Den skal gjelde for hele byen, både sentrum og bydelene.
– Finansieringen skjer ved at en fast andel av kommunens investeringsbudsjett settes av til kunstnerisk utsmykking hvert år. Dagens fragmentariske finansiering av kunstprosjekter inkorporeres i den nye ordningen.
– Med dagens investeringsbudsjett vil en avsetning til kunstprosjekter på for eksempel 1,5% utgjøre i overkant av 100 millioner kroner på årsbasis.
– Det enkelte kunstprosjekt blir frikoplet fra konkrete byggeprosjekter i offentlig regi, hensikten er å få mer helhetlig utsmykking og sterkere faglig kvalitet i utvelgelsen av prosjekter.
– Kunstfaglig kompetanse skal ligge til grunn for utvelgelse og utforming av prosjektene, i samspill med kunstnere, nærmiljø og brukere av offentlige bygg.
– Det skal utarbeides egne regler for samspill mellom offentlig og privat sektor, som blant annet omfatter gaver byen mottar fra private.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**