Krever svar om bilavtale

Venstre krever svar fra samferdselsbyråden om den nye bilavtalen Oslo kommune har inngått. – Vi må forsikre oss om at byrådet følger opp bystyrets vedtak om bruk av lav- og nullutslippskjøretøy i all kommunal virksomhet, sier Guro Fjellanger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Oslo kommune inngikk nylig en kontrakt med selskapet Autolease om levering av biler til kommunale etater og virksomheter.

Venstre vil at Oslo kommunes bilpark skal bestå av lav- og nullutslippskjøretøy

Foto: Norsk elbil-forening

Venstre vil ha svar på om de nye bilene tilfredstiller kravene bystyret stilte i et budsjettvedtak for 2008. Forslaget ble fremmet av Venstre i budsjettbehandlingen høsten 2007. Vedtaket lyder slik:

«Byrådet bes innarbeide innfasing av krav om lavutslipps- og/eller CO2-nøytral teknologi som krav for kommunale virksomheter i forbindelse med innkjøp av nye biler og andre kjøretøy, blant annet som ledd i fornyelsen av rammeavtalen for lavutslippsbiler. Hovedregelen skal være at kommunens kjøretøyer benytter klimanøytrale drivstofftyper der dette er tilgjengelig og praktisk gjennomførbart.»

— Vi har vektlagt miljøaspektet tyngre enn pris. Vi er villig til å prioritere miljøet, sa seniorinnkjøper i utviklings- og kompetanseetaten i Oslo kommune, Espen Skistad, til Dagens Næringsliv 5. september.

Guro Fjellanger

Foto: Reidar Lerdal

– Det er ikke en spesielt klar uttalelse, sier Venstres Guro Fjellanger. – Bystyrevedtaket stiller et nærmest absolutt krav om nullutslippsteknologi der dette er tilgjengelig. Fra utviklings- og kompetanseetaten høres det mer ut som om miljøaspektet er en av flere faktorer, selv om det riktignok skal telle mye.

Venstre krever nå svar på hvordan kommunens bilpark kommer til å se ut før og etter inngåelsen av avtalen.

– Vårt utgangspunkt er at ALLE nye biler kommunen anskaffer skal bruke klimanøytrale drivstoff, med få eller ingen unntak, avslutter Fjellanger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**