– Nytt dobbeltspor er viktig for Oslo

Selv om flesteparten av passasjerene på strekningen Oslo-Ski bor utenbys, understreker Venstres Ola Elvestuen at dobbeltsporet er like viktig for Oslo.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Ola Elvestuen

Foto: Sveinung Bråthen

– Alle de som i dag kjører bil på strekningen Oslo-Ski, eller til Oslo fra steder langs jernbanestrekningene i Østfold, kjører gjerne inn i Oslo sentrum, påpeker Ola Elvestuen.

Han mener et nytt dobbeltspor på strekningen Oslo-Ski kan bidra til en dramatisk reduksjon i biltrafikken gjennom boligområdene i Oslo sør og indre øst.

– For hver ekstra pendler vi kan lokke til å bruke jernbanen, blir belastningen for beboerne langs gjennomfartsveiene også mindre, sier Elvestuen. – Løsningen for jernbanen er den samme som vi har brukt når det gjelder kollektivtrafikken som drives i Oslo kommunes regi: Først flere avganger og bedre punktlighet, deretter lavere pris.

Tog på Sandnes stasjon

Foto: Hallvard Nygård

Det er staten som har ansvar for utbygging av jernbanestrekningen Oslo-Ski. I forslaget til ny Nasjonal Transportplan som ble lagt frem i vår, er ikke strekningen inkludert i planen. Det betyr at utbyggingsprosjektet skyves ut i tid til etter 2020.

– Det er helt uakseptabelt å vente så lenge med å gjøre noe med dobbeltsporet, understreker Ola Elvestuen. – For Venstre er det ikke et spørsmål OM vi skal bygge dobbeltspor, men NÅR i planperioden byggingen kan starte.

Hvis du vil støtte aksjonen for nytt dobbeltspor, kan du skrive under her:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**