Nei til ukritisk fortetting av sentrum

Ski Venstre hilser velkommen en sentrumsplan som vi har etterspurt i flere kommunestyreperioder. Nå er det altså en på trappene, etter at mye av sentrum er “klattet” på plass – bit for bit. Målsettingen må nå være å forsøke å gjøre det beste ut av det betonglandskapet som er skapt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Hyggelige uteplasser, grønne lunger og mindre trafikk i sentrum vil være grep som bidrar i riktig retning. Venstre er tilhenger av å utnytte det arealet som er disponibelt på beste måte. For vår del betyr det imidlertid ikke en fortetting som legger opp til å få mest mulig inn på minst mulig plass. Snarere betyr det en svært moderat fortetting som tar hensyn til bebyggelsen og innbyggerne som allerede er etablert.

Det faste utvalget for plansaker hadde senest i kveld (5. mai) oppe en sak der utbyggere ønsker å plante inn lavblokker i et område som er regulert for bolighus med sekundærleiligheter. Utbyggers forslag innebar ikke flere boenheter, men en endring av type boliger i et allerede godt etablert boområde med eneboliger. Slik uforutsigbarhet ønsker ikke Venstre for våre innbyggere. Forslaget innebærer også at denne utbyggeren i tilfelle skal få “snike” i køen mhp rullering av kommuneplanen og hva som ligger inne der. Det ønsker ikke Venstre. Det skaper også uforutsigbarhet, der kommuneplanen er ment å bidra til det motsatte.

Generelt sett blir Venstre stadig i mindretall når diskusjonen om utvikling av Ski (sentrum) ser ut til å ha hovedfokus på fortetting og stadig høyere bygninger, framfor en utvikling som balanseres i forhold til de behov innbyggerne som allerede er etablert i området har. Det ser ganske enkelt ut som om Venstre står alene om å mene at det er legitimt å si at det er fullt før begeret renner over. Dersom noen av de andre partiene faktisk ønsker eller faktisk har begrensninger i forhold til denne stadige fortetting/høydekonkurransen, så er det i alle fall ikke lett å skue konturene av akkurat det.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**