Sats på de unge!

– Alle foreldre i nær tilknytning til Ski-skolene vet at samtlige budsjetter er kuttet til beinet, sier Camilla Hille. I 2010 hadde Ski kommune 58 873 kroner i driftsutgifter per elev i grunnskolen. Det er 24 665 kroner mindre enn snittet for norske kommuner (SSB).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Skolebudsjettene er skåret til beinet, sier Camilla Hille

Foto: Microsoft

Videre viser flere statistikker at sykefraværet i grunnskolene har økt og at tidsfrister for pp-tjenester overskrides. I samme periode viser statistikker at Ski kommune gjør det merkbart dårligere på de nasjonale prøvene sammenlignet med tidligere år og tilsvarende kommuner. Det er lenge siden Ski kommune ble kåret til den beste kommunen for barn- og unge å vokse opp i.

Kulturskolen har redusert tilbudet til barna, sier Camilla Hille

Foto: Ragnar Våga Pedersen

– I fjor kom barna mine hjem og sa at "Kjellern" skulle stenge. Heldigvis ble den ikke det! Rektoren ved Kulturskolen sa opp sin stilling på bakgrunn av urimelige budsjettkutt. Summen av alle kuttene i tilbudet til barn og unge gir stor grunn til bekymring, sier Hille.

Satser vi på de yngste, satser vi på fremtiden, sier Camilla Hille.

Foto: Gjesdal Venstre

– Nedskjæring av tilbud til barn- og unge er resultater av svært kortsiktig tenkning. Det kan bli veldig dyrt for kommunene at noen faller utenfor. Forebygging er svært billig i forhold til rehabilitering. Når vi satser på de aller yngste så satser vi på fremtiden, fortsetter Hille.

– Jeg lover at det forebyggende arbeidet skal settes i fokus i mitt politiske engasjement. Det vi sår i dag, skal vi høste i generasjoner, avslutter Hille.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**