– Levèr Venstre-politikk, eller gå av

– Venstre vil vurdere byrådet ut fra hvorvidt det gjennomfører Venstre-politikk, sier Ola Elvestuen, 1. kandidat for Venstre i Oslo. – En byråd som ikke gjennomfører vår politikk, må gå av.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Ola Elvestuen på Venstres valgkampåpning i Oslo 2011

Foto: Venstre

Venstre går til valg på et borgerlig byråd bestående av V, KrF og Høyre. Uansett ønsker Venstre en borgerlig byrådsløsning etter valget.

– Byrådets sammensetning er Høyres og byrådslederens ansvar. Venstre vurderer byrådet ut fra hvorvidt det gjennomfører Venstre-politikk, sier Ola Elvestuen, 1. kandidat for Venstre i Oslo.

– Det betyr at et byråd må levere en skolepolitikk med satsing på lærerne, nye trikker, styrking av minoritetsskoler, sykkeltiltak, bilbegrensende tiltak i sentrum, opprettholdelse av bomringen, satsing på kultur, bygging av nytt hovedbibliotek og annen god Venstrepolitikk. Et byråd som ikke gjennomfører dette, må gå av, sier Elvestuen.

Han merker seg med interesse at Høyre i Dagbladet idag gir signaler om at det er aktuelt å danne byråd uten FrP.

Venstre er forundret over at fokuset til venstresiden i Oslo er på posisjoner, ikke politikk. Spekulasjonene i Klassekampen om Carl I. Hagen som byråd, finner Elvestuen uinteressante – det er politikken som er viktigst for Venstre. Elvestuen fastholder videre at det er uaktuelt å gi Arbeiderpartiet makt i Oslo.

– Jeg vil utfordre alle våre politiske motstandere til å komme på en sak der Frp har fått gjennomslag for et av sine særstandpunkter, uten at det har blitt gjennomført med Arbeiderpartiets stemmer, avslutter Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**