Hvorfor Stemme Venstre?

I skyggen av valgkampen mellom Ap, H og FrP, vokser Norges eneste sosialliberale parti. Et revitalisert Venstre har på stadig flere meningsmålinger etablert seg som landets fjerde største parti. Hva er det som har fått velgerne til å gjenoppdage Venstre? Les videre så får dere noen mulige forklaringer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Ser flere sider

Opplysnig og kunnskap gir de beste beslutninger

Foto: Tore Nilsen

At partiet ikke forenkler kompliserte spørsmål til fordummende slagord, men er ærlig med velgerne om at mange politiske saker har flere hensyn som må balanseres. Venstre søker kunnskap og bruker fakta i sin tilnærming til å løse problemer. De gode løsningene finnes ofte i sentrum og ikke i ytterpunktene i saker.

At partiet er nysgjerrig og kunnskapssøkende, alltid på leting etter nye løsninger som svarer på de nye utfordringene. Ikke fastlåst i bestemte løsninger, men hele tiden villig til å revurdere egne standpunkter og finne nye løsninger til borgernes og samfunnets beste. Konservativ med tanke på å bevare det som er bra, radikal og endringsvillig for å forandre det som kan bli bedre. Å endre mening med mer kunnskap og innspill fra de vi er ombud for, er ikke “vinglete”, men modent.

Ivaretar individet i felleskapet
At partiet kombinerer hensynet til enkeltmennesket og fellesskapet i en sosial-liberal politikk. Ikke med blind tro på maktkonsentrasjoner verken i stor stat eller storkapital, men opptatt av borgerne

Frihet under ansvar er Venstres ideologi

Foto: Cities for life

og småbedriftene, gründerne, de som vil skape noe., og de som trenger en hjelpende hånd fra fellesskapet. Ikke med blind tro på verken statlig monopol eller tvangsprivatisering, men med tro på at fellesskapet skal løse oppgaver til fellesskapet beste både i statlig og privat regi. Ikke med en liberalistisk tro på det ansiktløse markedet, men med en liberal tro på borgernes frihet sammen med det sosiale ansvaret for vår neste.

Respekt for forskjelligheten
At partiet ikke er koblet til spesielle interessegrupper, men først og fremst bygger på respekt for
borgernes mulighet til å skape en fremtid både hver for seg og sammen. Troen på at mangfoldet av evner, utdanning, tro, legning og rase gjør oss sterke. Med et sterkt forsvar av mangfoldets rammebetingelser i form av ytringsfrihet, personvern, og raushet for ulik livsutfoldelse.

Sterk på miljø
At partiet har en miljøpolitikk som også viser omtanke for de borgerne som kommer etter oss. Ikke gjennom en bakstreversk vernepolitikk, men gjennom tro på kreativitet, ny teknologi og

Venstre i Ski skal være best på miljø

Foto: Akershus Venstre

fornuftige valg. Der satsing på kunnskap, skole og forskning, sammen med bedre rammer for nyskaping og utvikling, skal få oss nærmere et samfunn som er bærekraftig både miljømessig, økonomisk og for borgernes livskvalitet.

God skolepolitikk
At Venstre skal være best på skole og har i sine alternative budsjett sørger for penger til etter- og videreutdanning for lærere ogmidler til flere helsesøstre i skolen.

Læreren må ha tid til å være lærer.

Foto: Venstre

Barnehager og skoler er viktige lærings- og oppvekstarenaer for barn og unge. Venstre vil holde fokus på trivsel og oppvekstmiljø fordi det er en forutsetning for god mestring og læring. Skolen skal gi alle en sjanse til å leve gode liv, det er dårlig forenlig med kuttene vi har sett de siste årene i Ski. Venstre vil prioritere at våre lærere får tid og rom til å være gode lærere.

Og til sist
At partiet først og fremst har tro på, og respekt for, det du og jeg kan få til når vi får lov å være forskjellige sammen. Da vil vi finne gode løsninger for mennesker i alle aldre og sikre gode oppvekstvilkår og verdig alderdom. Verdiene til Venstre står fast!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**