Liers innbyggere fortjener et bedre gjenvinningsanlegg

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

I løpet av årene som har gått siden gjenvinningsstasjonen på Hårberg ble etablert, har Liers innbyggere blitt stadig flinkere til å levere avfallet sitt til gjenvinning. Andelen av avfall som gjenvinnes har økt jevnt og trutt, og er nå på hele 40%. Anlegget på Hårberg har vært Liers skritt inn i en ny tid med fornuftig og bærekraftig avfallshåndtering. I lys av dette kan vi slå fast at stasjonen har vært en suksess.

Men suksessen har hatt sin pris. Gjenvinningsstasjonen er ikke lenger i stand til å yte den service Liers innbyggere fortjener. Anlegget er trangt og uhensiktsmessig, med ett enkelt løp over en smal, bratt rampe, med krappe svinger og lite rom for feilmanøvrering. Mange har opplevd fulle containere, manglende skilting og slitne, frustrerte ansatte. Køen inn til anlegget er tidvis svært lang, og selv på en god dag er man prisgitt de foran i køen, som kan ha langt mer å lesse av enn en selv. Resultatet har vært lange ettermiddager, frustrasjon og amper stemning.

Lier kommune har høye ambisjoner for både servicenivå og bærekraftig utvikling. En situasjon der innbyggerne i stadig økende grad gruer seg til å levere avfallet sitt til gjenvinning er en situasjon vi ikke kan leve med.

Det er slått fast i arbeidet med den nye kommuneplanen for 2009-2020 at det ikke er aktuelt å utvide det eksisterende anlegget på Hårberg. I kommuneplanen har tre andre alternativer vært vurdert, og det ble vedtatt avsatt et område på Lyngås. En enkel konsekvensutredning er gjennomført, som støtter dette alternativet. Det burde ligge til rette for et gjenvinningstilbud som Liers innbyggere kan glede seg over og være stolte av.

RfD, som har det overordnede ansvaret for renovasjon i Lier kommune, har så smått begynt å planlegge for en nytt anlegg, men har ikke til dags dato presentert noe særlig konkret i saken. RfD har i en melding til kommunens miljøutvalg vist til en «systematisk gjennomgang av hele virksomheten», og lover mer konkrete planer «etter hvert». Lier Venstre mener kommunen må bruke sitt representantskap i RfD til å sørge for at det blir fart i arbeidet, og at RfD i første omgang i det minste forplikter seg til en mer konkret tidsramme.

Men uansett vil det ta år å få et nytt anlegg i drift. Inntil den tid kommer, må vi søke løsninger på kort sikt for å forbedre driften ved det eksisterende mottaket. Det er tilsynelatende liten vilje hos Ragn Sells for å investere i et anlegg som uansett skal avvikles. Vi i Lier Venstre mener at det til syvende og sist kommunens ansvar at ting er på stell, og dersom Ragn Sells med kontrakt i hånd kan nekte å investere, må man se på muligheten for å finne inndekning andre steder. Det er vår overbevisning at det er mulig å finne bedre løsninger selv på det begrensede arealet som er til disposisjon. Vi skylder Liers innbyggere å sørge for denne viktige samfunnstjenesten er så hensiktsmessig og effektiv som mulig.

Tor Haugen,
2-kandidat for Lier Venstre