Samfunnet vårt trenger flere fagarbeidere

Det er bra at utdanningsminister Kristin Halvorsen også har fokus på dette, men jeg tror ikke hennes tiltak er bra nok! Dette fokuset på engelskopplæringen synes jeg minner mest av alt om en tåkelegging.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Det handler nå om at de ungdommene som tidlig i livet velger et praktisk fag, også må få komme i et tidlig inngrep med aktive yrkesutøvere av dette faget. De må så tidlig som mulig få den grunnleggende forståelsen for hvordan de skal virke sammen med andre på en arbeidsplass, få innblikk i arbeidslivets komplekse krav og se de mulighetene en god bedrift gir til videre personlig utvikling. Det er kun i et kontinuerlig samspill mellom elev — skole — bedrift, gjennom HELE utdannelsen, at gode fagbrevkandidater skapes. Dette samspillet må starte lenge før de skal gjennomføre lærlingetiden sin. Da er det nemlig i mange tilfeller allerede for sent. Da har mange alt falt av lasset/droppet ut, og mange har mistet motivasjonen.

Det handler heller ikke om å styrke lærlingenes rettigheter. Man kan ikke klubbe bedriftene i hodet med nye lærlingekvoter. Det vi må gjøre er å skape motiverte, attraktive samfunnsbyggere! Men hvordan gjør vi dette? Skal de som mer enn noe ønsker å bruke seg selv, og hendene sine, måtte sitte lange dager på skolebenken med teoretisk undervisning? Fagene, f.eks engelsk, blir ikke mer praktisk selv om man skal lære seg flere faguttrykk og mindre om litteraturhistorie. Her tar utdanningsministeren dessverre feil!

Alt i dag har elever muligheten til å jobbe sammen med bedrifter gjennom utplasseringsordninger. En lærer kan velge å definere utplassering, noen uker hvert semester eller noen dager hver uke, inn som en del av undervisningen. Dette krever bare litt mot og engasjement av den enkelte lærer. Og det krever, sannsynligvis, litt ekstrainnsats. Å benytte seg av dette er imidlertid helt opp til den enkelte faglærer. Jeg vet det har blitt gjort, og med svært godt resultat!

I mange miljøer blir faglærere som gjør slike "ekstratjenester" for elevene sett på som brysomme av sine kolleger. Dette kan nemlig fort føre til at en lærer må "spise av" noen av sine hardt opparbeidede rettigheter, nemlig "fritimene" sine. Jeg tror det er riktig at vi, på vegne av våre kommende fagarbeidere, tør å ta opp disse spørsmålene til diskusjon! Vi skal jo være de dyktigste i verden, vi skal stå imot internasjonal konkurranse (eks. dyktige polakker) og vi tar det som selvsagt at alle som jobber i Norge skal ha forbedringsarbeid, kvalitet, bedriftens framtid og HMS i fokus samtidig.

Bedriftene, på den andre siden, vil sannsynligvis ta imot slike praksisordninger med åpne armer. Det er et privilegium å få følge en ungdom over lang tid. Dette er en unik måte å bli kjent. Ungdommene vil, når de deltar i et forsvarlig arbeidsmiljø, bli korrigert i tide. Forståelsen øker. Motivasjonen øker. Det er dette, kall det gjerne "langvarig praktisk pedagogikk", som må til for å skape flere motiverte yrkesutøvere!

Olav Breivik

Foto: Privat