Skal jeg stemme på Venstre?

Venstre er et lite parti, også i Lier. Er en stemme til Venstre bortkastet når maktkampen uansett står mellom Høyre og Arbeiderpartiet?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Norsk politikk opplever en økende polarisering, både på riks- og lokalnivå. Kampen synes ofte å stå mellom et fåtall store partier som kjemper om makten, og velgerne kan lett oppleve at det er den kampen de må ta stilling til. De mindre partiene kan synes irrelevante i sammenhengen. Mange kjemper mot en frykt om at en stemme til for eksempel Venstre er en bortkastet stemme.

Tor Kristen Haugen

Foto: FotoVisjon/Olav Heggø

Men dette er ikke sant, og særlig ikke på kommune- og fylkesnivå. Politikk handler til syvende og sist om praktisk politikk, om konkrete saker, og de fleste saker faller ikke på en enkel høyre-venstre-akse. Flertallene skifter, og når en avgjørelse skal tas, er alle stemmer like viktige.

Politikk handler også om initiativ. Noen stemmer høres oftere enn andres, og kan ha langt større betydning for kommunens politikk enn antall representater skulle tilsi.

Her er en oppfordring: ta en titt i noen av protokollene fra kommunestyrets møter (her), og legg merke til hvor ofte Venstres representanter lar seg høre (søk f.eks. i dokumentet etter Nina Johnsen). Jeg tør våge den påstand at få enkeltpolitikere har hatt større innflytelse på politikken i Lier i siste periode.

Slik skal det fortsette. Lier Venstres ambisjon er å ha fire representanter i kommunestyret fra høsten. Enten det blir to, tre eller fire, kan vi garantere at de vil la seg høre, enda mer enn før.

Husk at en stemme til Venstre går til en toppkandidat. Alternativet er å stemme inn en 10.-kandidat fra AP eller en 12. kandidat fra Høyre. Hvem kan tenkes å ha de største ambisjonene, den sterkeste drivkraften?

Vår oppfordring er enkel: stem etter overbevisning, en oppriktig stemme er aldri bortkastet!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**