Johan Sverdrups bursdag

I dag er det 196 år siden Venstres første leder, Johan Sverdrup, ble født. Han representerte Akershus Amt på Stortinget fram til 1885, og blir ofte referert til som «den norske parlamentarismens far».

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

De fleste er enige om at Johan Sverdrup er en av de mest ruvende skikkelsene i norsk politisk historie. Men det videre synet på Sverdrup henger i stor grad sammen med politisk og historisk ståsted. Blant venstre-historikere som Sars og Bergsgaard ble Sverdrup sett på som skaperen av det moderne norske demokratiet, og i dag blir han gjennomgående fremstilt slik i historiebøker.

Parlamentarismen og politiske partier har blitt en integrert del av vårt politiske liv, og Sverdrup regnes som opphavet til denne tradisjonen. Videre fikk Sverdrup gjennomført flere reformer, som juryordningen.

Venstre har en lang og stolt historie å se tilbake på.

Foto: Venstre

Visste du at Akershus Venstre er landets eldste politiske fylkeslag? Akershus Venstre ble stiftet 30. april 1880 på Strømmen, og det var Akershus Venstre som tok intitiativ til å få stiftet en nasjonal Venstre-forening.

Les mer om Akershus Venstres historie her.
Les mer om Johan Sverdrup

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**