Referat fra gruppemøtet 7. mars 2013

Referat fra gruppemøtet 7. mars d.å.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Oppegård Venstre logo

Foto: NN

Referat fra gruppemøtet i Oppegård Venstre
Torsdag 7.3.2013 fra kl 19:00 — 20:45
Til stede: Johan M (ref), Egil W, Inger J B, Ada R og Jan Erik

1. Gruppemøte
Inger J gikk gjennom sakene til Formannskapet.

FSK, Sak 26/13 Reguleringsplan for ODLO-bygget til 2. gangs behandling og endelig vedtak i KST.
Ingen innsigelser, selv om det var motforestillinger mot å rive den gamle pipa. Kari U hadde påpekt det i en egen melding i forkant. Likevel, vanskelig å kreve at den skal bli stående — det vil både bli dyrt og kompliserende. Historielaget v/Egil har ingen innsigelser.

FSK, sak 27/13 Endring av navn på idrettsparken og -hallen på Østre Greverud.
Det foreligger et forslag om å kalle hallen Jernia-hallen, etter navnet på idrettslagets største sponsor. Rådmannen har gått i mot og dette er også gruppens holdning. Hadde Jernia vært den største bidragsyteren til reisingen av bygget ville det vært noe annet.

FSK, sak29/13 Forvaltningsrevisjon av NAV
Ingen Kommentarer.

FSK, sak 30/13 Evaluering av ordningen fritt brukervalg/ praktisk bistand i hjemmet (renhold).

Venstre støtter forslaget om å videreføre dagens ordning som gjør det mulig for den enkelte bruker å velge kommunal eller privat tjenesteleverandør. Brukerne er fornøyd med den private. Egenandelen er den samme.

FSK, sak 31/13 Uttalelse til forskrift om »nasjonal kjernejournal» som gjelder helseopplysninger om den enkelte pasient.

Venstre støtter opprettelsen av en slik ordning. Den vil sikre autorisert personell adgang til alle relevante pasientopplysninger og slik sikre en bedre pasientbehandling.

FSK, sak 24/13 Forslag til forskriftsendring for muntlig eksaminasjon/karakterfastsettelse i grunnskolen.

Spørsmålet gjelder hvorvidt elevene skal kunne gjøre bruk av presentasjoner laget på forhånd under muntlig eksaminasjon. Kommunen skal uttale seg om dette til Utdanningsdirektoratet. Gjelder karakterfastsettelse i Follo.

Det var ulike meninger om dette og Inger Johanne stiller fritt til å stemme etter eget hode!
Utenom sakskartet for FSK drøftet man et forslag fra SV (Berg) om å gå sammen om å markere stemmerettsjubileet ved den såkalte litteraturuka i Kolben i oktober. Det er ikke helt klart hva det innebærer, men Venstre er i prinsippet positiv.

Gruppen hadde også en kort diskusjon om behandlingen av stortingsvalgprogrammet på landsmøtet. Noen forslag fra Anne G ble presentert og det var enighet om at Johan M (som deltar som lokallagets representant) drøfter forslagene i forkant. Generell støtte til Annes motforestillinger om normert sykefravær. Johan M varslet at han var kritisk til legalisere surrogati og fikk støtte for det.

Neste gruppe/styremøte er 2. mai. Johan M undersøker interessen for å møtes 3. april for å drøfte sakene til landsmøtet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**