Revidert budsjett 2014: Belysning på Nedre Foss, Gulleråsen stasjon og styrking av sommerskolen

Byrådet i Oslo legger i dag frem sitt forslag til revidert budsjett for 2014. Byrådet foreslår blant annet å sette av 2 millioner ekstra til sommerskolen, 1,5 millioner til digitalisering i bibliotekene, 2,1 millioner til belysning i Nedre Foss-området på Grünerløkka, 1,5 millioner til investeringer i brannvernutstyr og å etablere midlertidig stasjon på Gulleråsen til 8 millioner kroner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

– Oslos økonomiske situasjon er solid, og det er derfor ikke behov for å gjøre store justeringer i årets reviderte budsjett. Vi ser imidlertid at utgiftene til pensjoner er noe lavere enn forventet, noe som gir oss rom til å legge inn noen mindre satsninger vi ikke fant rom til da det opprinnelige budsjettet ble vedtatt, sier byrådets nestleder, Hallstein Bjercke. Han er spesielt glad for å kunne sette i gang forsøksprosjekt med digitalisering på noen utvalgte biblioteker.

Hallstein Bjercke.

Foto: –

– Bibliotekene er et av de viktigste kulturtilbudene i Oslo, og økt satsning på digitale hjelpemidler vil bidra til å gjøre dem enda mer attraktive. I tillegg er jeg veldig fornøyd med at vi får satt i gang arbeidet med et nytt Vitensenter på Tøyen, som er en viktig del av satsningen på området som bystyret har vedtatt, sier Bjercke.

Guri Melby har som byråd for samferdsel og miljø ansvar for Oslo kommunes brannvesen og beredskapsarbeid. Byrådet foreslår å bevilge 1,5 millioner ekstra til utstyr brannvesenet.

Guri Melby

Foto: Torbjørn Bråthen

– Brann- og beredskap må være blant kommunens viktigste prioriteringer, og jeg er glad for å kunne foreslå å styrke dette viktige arbeidet allerede nå, sier Melby.

Venstres gruppeleder Odd Einar Dørum mener byrådet har lagt frem et godt forslag til revidert budsjett.

– Byrådet tar høyde for endrede forutsetninger på noen områder, blant annet på pensjon, og får med det rom til å innfri noen løfter vi har arbeidet en stund med både i byrådet og bystyret. At vi etter omfattende arbeid kommer i mål med etableringen av en midlertidig stasjon på Gulleråsen er blant de gledelige punktene i byrådets forslag, sier Dørum.

Dørum i Lindesnes

Foto: Jan Kløvstad

Oslo Venstres leder Espen Ophaug vil trekke frem midler til ekstra renhold på Tøyen som en spesielt viktig post i byrådets forslag til revidert budsjett.

– Tøyensatsningen er et stort prosjekt for byen, og handler om både små og store ting som vil bidra til å løfte området og heve bokvaliteten. Det daglige renholdet er en svært viktig del av denne satsningen, selv om det ikke er snakk om de helt store summene. Man kommer veldig langt med 2 millioner i renholdsarbeid, og dette vil utvilsom komme beboerne på Tøyen til gode i hverdagen, avslutter Ophaug.

Espen Ophaug

Foto: Reidar Lerdal

Oversikt over byrådets forslag til revidert budsjett 2014

•Etablering av midlertidig stasjon på Gulleråsen, 8,0 millioner kroner
•Gjenopprettelse av vederlagsordningen for tidligere barnevernsbarn, 5,0 millioner kroner
•Midler til vertskapsrolle for skiskytter-VM 2016, 4,0 millioner kroner
•Belysning på Nedre Foss, 2,1 millioner kroner
•Økt bevilgning til sommerskolen, 2,0 millioner kroner
•Forsterket renhold i Tøyenområdet, 2.0 millioner
•Forsøksprosjekt digitalisering, bibliotek, 1,5 millioner
•Utstyr til brannvesenet, 1,5 millioner kroner
•Oppstart av arbeid med Vitensenter på Tøyen, 1,0 millioner kroner
•Opprettholdelse av Sofienbergparken barnepark, 1,0 millioner kroner
•Linderud gård, 0,4 millioner kroner

Byrådets forslag til tilleggsbevilgninger finansieres i hovedsak gjennom reduserte pensjonskostnader og økt utbytte fra aksjeselskaper.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**