Et klimaløft for Ski

Illustrasjon: venimo / creativemarket.com

Norske klimagassutslipp må ned, og Ski kommune må ta sin del av ansvaret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

20 prosent av Norges totale klimagassutslipp kan reduseres ved hjelp av kommunale- og fylkeskommunale virkemidler og Ski Venstre vil derfor ha en ambisiøs klimaplan for Ski, der kommunen bruker sin innflytelse som innkjøper, utbygger, reguleringsmyndighet og tilrettelegger for å redusere CO2-utslippene.

Fremtidens miljøby

Vår visjon er at Ski skal bli fremtidens miljøby og målet er at byen vår ikke skal påvirke klimaet negativt. Dessuten vet vi at miljøvennlige byer er gode byer å bo i. Derfor vil Ski Venstre stille nye, klare krav til kommunens klimaarbeid når klimaplanen skal rulleres.

For eksempel er de fleste reisene vi gjør med bil under 3 km. Mange av disse reisene bør tas til fots eller sykkel. Ski Venstre vil prioritere gående og syklende i videreutviklingen av Ski kommune. Målet er å lage et sammenhengende gang- og sykkelvegnett som sikrer alle en trygg og effektiv vei til skole, arbeid, kollektivknutepunkt eller fritidsaktiviteter. Det er både klimaeffektivt og helsebringende.

Vi vil også jobbe aktiv inn mot fylkeskommunen og statlige myndigheter slik at vi får en sektorovergripende, forutsigbar og effektiv nasjonal støtteordning som utløser flere klimatiltak i kommunesektoren.

Ski Venstre vil:

• ha en ambisiøs og forpliktende klimaplan i kommunen
  • innføre bedre kildesortering enn i dag
  • at nye kommunale kjøretøy skal kjøre på fornybart drivstoff
  • legge til rette for gående og syklende med et sammenhengende vegnett for myke trafikanter
  • fortette langs kollektivknutepunkt og traseer for kollektivtransport
  • fortsette energieffektiviseringen i kommunale bygg
  • fase ut all fossil oljefyring
  • stille miljø- og energikrav til utbyggere og ved offentlige innkjøp
  • legge til rette for ladestasjoner og sikre god ladedekning for alle kommende utbygginger i kommunen
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**