Redd torvmyrene! Dette kan du gjøre

Salatplanting
Redd torvmyrene! Bruk jord uten torv i hagen, Foto: iStockphoto

86 prosent av jorda du kjøper er torv, tilsatt litt kunstgjødsel, leire og sand. Torva tilfører plantene dine – ingen verdens ting. Torvmyrene gjør en fantastisk jobb der de er: Lagrer mengder karbon, huser utallige dyrearter og inviterer til multefest. Hjelp Venstre å redde myrene!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Dette kan du gjøre:

Foto: CC Lauren Mitchell

Kjøp kompostbasert jord uten torv

Matavfallet du pliktskyldigst sorterte har blitt til næringsrik jord. På Kompostportalen.no kan man søke opp utsalgssteder der du bor. Hør også med din lokale gjenvinningsstasjon. Ren kompost er svært næringsrik og bør blandes inn i eksisterende jord. Be om anbefaling til ditt bruk.

NB: Kompostbasert jord kan også være iblandet torv. Spør og se etter ordet ”sphangnum”, som betyr torvmose, ofte forkortet ”sph”.

Simsalabim! Verdens beste jord tryller du fram selv. Ill: Svein Nyhus/ Naturvernforbundet
Simsalabim! Verdens beste jord tryller du fram selv.
Ill: Svein Nyhus/ Naturvernforbundet

Av jord er du kommet…

Komposter matavfallet. Det er gøy å følge med på nedbrytningen! Veldig barnevennlig, og du får verdens beste jord. Du vil trenge en egen beholder for varmkompost. Naturvernforbundet hjelper deg på vei.

Kjøp jord uten torv på hagesentrene

Omtrent all jord tilgjengelig på markedet i dag inneholder store mengder torv. Enten fra Norge eller fra utlandet. Flere hagesentre selger nå jord uten torv. Denne er betraktelig dyrere, men til gjengjeld kan du klappe deg på skulderen for god klimainnsats. Se ”sphangnum” eller ”sph” i innholdsfortegnelsen. Og sjekk Framtiden i våre henders oversikt over leverandører av jord uten torv.

OBS: De leverandørene som har byttet ut torv, har som oftest erstattet dette med kokosfibre. Dette er sannsynligvis et bedre miljøvalg enn torv, men det er ikke gjort noen grundig analyse av dette enda. Kokosfibrene må vaskes ut og transporteres et stykke. Venstre jobber derfor med å erstatte torv med lokale trefibre.

Be om jord uten torv!

Har ikke hagesenteret jord uten torv? Be dem om å ta det inn. Det at du stiller spørsmål i butikken betyr mye mer enn du tror. Det blir lagt merke til. Forbrukermakt.

Post et bilde på Facebook

…av innholdsfortegnelse av jordsekken med minst torv, hvor du fant den og #miljøhage #torvfrijord

Dytt dem i riktig retning

Plantasjen og Hageland er store leverandører av jord. Be om torvfri jord på sidene deres på Facebook. Forslag til tekst: Jeg setter stor pris på at dere har startet å tilby jord uten torv og håper at all torv i jord er faset ut i nær framtid. #miljøhage #torvfrijord Vennlig hilsen……

Skal du bruke en anleggsgartner til jobben?

Forlang at kun torvfrie jordprodukter blir brukt.

Støtt Venstres arbeid for å redde myrene

Venstre på Stortinget går i bresjen for en utfasing av torv, og mange lokallag i Akershus Venstre vil få sin kommune til å ta ansvar. Les om hvordan Venstre jobber.

-Hjelp oss med å redde myrene! Meld deg inn i Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**