Venstre skal redde torvmyrene!

Abid Raja og Tiril Barland er nominert til første og andreplass på Akershus sin stortingsliste, Foto: Eidi Ann Hansen/Akershus Venstre

23. mai 2016 vedtok Stortinget utfasing av torv, etter forslag fra Venstre. Akershus Venstre har jobbet i flere år for å stoppe ødeleggelsene av torvmyrene. Tiril Barland løftet saken på Venstres landsmøte i 2015 og Abid Raja tok saken videre til Stortinget med forslag om bærekraftig forvaltning av norske torvmyrer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Akershus Venstre tar saken videre i en hagekampanje som er særlig rettet mot den meningsløse bruken av torv i plantejord.

Hjelp Venstre å redde myra! Bli medlem.

Akershus Venstre mener at det er fullt mulig å få til en utfasing av torv i Norge. I Storbritannia har de halvert bruken av torv etter vedtak om utfasing. Det bør være en målsetting i Norge også. Men for å få til det må vi spille på lag med bevisste forbrukere.

Les Ola Elvestuens oppfordring: -Be om torv uten jord.

Venstre på tinget og i lokallagene

Venstre på Stortinget går i bresjen for dette. Våre stortingspolitikere fremmet i fjor et forslag om bærekraftig forvaltning av torvmyrene. Naturmangfoldsmeldingen, som ble vedtatt 23. mai 2016, ber regjeringen om å lage en plan for utfasing av torv i produkter.

I Akershus jobber lokallagene for å få kommunene til å slutte å bruke torvbasert jord i egen virksomhet.

Motstand fra bransjen

Det blir argumentert med at drivhusprodusentene er totalt avhengige av torv for å kunne produsere f.eks. norske tomater. Dette er en sannhet med modifikasjoner. For eksempel bruker italienske drivhusbønder materialer laget av vulkansk stein, en slags steinull, som plantene kan vokse i.

Halvert torvbruk

I Storbritannia er torvbruken halvert siste 7-8 år takket være fokus på alternativer og at regjeringen vedtok en utfasingsplan. At England kanskje er verdens hageland nummer en viser at utfasing av torv er fullt gjennomførbart.

Grønt skifte

I Norge har vi rike bioressurser fra skogen som sammen med kompost kan gi oss 100% torvfrie og bærekraftig jord og vekstmedier. Sistnevnte krever utvikling og innsats fra bransjen, men vil også generere masse grønn verdiskaping og jobber. Grønt skifte rett og slett.

Restaurering og rasering

Myndighetene bruker i 2016 mange millioner på restaurering av torvmyrer som har vært utsatt for torvuttak. Dette er et godt, men svært langsiktig tiltak, siden myrene bare vokser med én millimeter per år. En av myrene som nå restaureres heter Aurstadmåsan. Den ligger 800 meter fra Jødahlsmåsan, hvor industrielt torvuttak forberedes, med Ullensaker kommunes velsignelse.

Det er derfor behov for å vurdere om staten bør komme sterkere inn med virkemidler som å stoppe uttak av torv fra myr til bruk som erstatnig for jord.

Økt utslipp til ingen nytte

Uttak av torv bidrar til økt utslipp av klimagasser, samtidig som den kommersielle verdien av torven er lav og nytten av torven er ikke eksisterende, sammenlignet med jord for eksempel basert på kompost

Hjelp Venstre med å redde myra! Bli medlem.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**