Endelig skatehall på Voldsløkka

Mindre frafall: – Svært gledelig og viktig for skolen, men vi er fortsatt ikke i mål, sier stortingsrepresentant Guri Melby., Foto: Sveinung Bråthen

I 2014 la daværende byråd, Guri Melby fra Venstre, frem Oslos første skatemelding. For tre uker siden åpnet Voldsløkka skatehall, et innendørs skateanlegg i verdensklasse. Det er over ti år siden Venstre første gang foreslo skatehall på Voldsløkka.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

-Det er fantastisk at vi endelig er i mål med det som forhåpentlig bare er det første av flere gode skateanlegg i Oslo, sier Melby, som i dag er Venstres gruppeleder og nestleder i samferdsels- og miljøkomiteen i bystyret.

Allerede i 2006 fikk Venstre det første gjennomslaget for skatehall på Voldsløkka, og skatemiljøet jublet. I budsjettforhandlinger med byrådet fikk Venstre sammen med Krf sørget for å bevilge midler til prosjektet. (http://nab.no/nyheter/lettere-sjokkskadd/19.8368) I 2008 fremmet Venstre forslag om en helhetlig utbygging av idrettsanlegg på Voldsløkka, der ny skatehall sto sentralt. (https://www.venstre.no/artikkel/2008/10/15/endelig-en-losning-for-voldslokka/) Ola Elvestuen og Guro Fjellanger fra daværende bystyregruppe var begge sentrale i arbeidet med å få på plass hallen, sammen med flere lokale Venstrepolitikere. Da Venstre havnet i byråd i 2011 fortsatte arbeidet, og da Melby som idrettsbyråd la frem skatemeldingen i 2014, startet arbeidet med bygging av hallen for fullt, og i 2015 ble pengene bevilget.

-Den nye skatehallen på Voldsløkka skulle bli et helårstilbud og et konsept som Oslo da ikke hadde. Det skulle bli en hovedarena for skating i Oslo, og inneholde både street, bowl og vertramp for å gi et variert og godt tilbud til skaterne i byen, sier Melby. –Nå ser vi at Voldsløkka skatehall har blitt nettopp det.

Melby besøkte nylig den nye skatehallen og er fornøyd med resultatet. –Jeg tror mye av årsaken til at vi har lykkes med Voldsløkka er at vi gjennom hele prosessen var opptatt av å inkludere skatemiljøet og skateboardforeningen i arbeidet med utvikling av hallen. De tilbakemeldingene jeg får fra skatemiljøet nå er at de er svært fornøyde med innholdet og at den er veldig godt tilrettelagt for å møte behovene Oslos mange skatere har, uansett hvor erfarne de er, sier hun.

Hun understreker at det sittende byrådet må ta oppgaven med å følge opp skatemeldingen på alvor. –Vi kan ikke si oss fornøyde med dette. Det er fortsatt et behov for flere skateanlegg i Oslo, både innendørs og utendørs. Byrådet må fortsette å følge opp vedtakene i meldingen og jeg håper vi ser flere nye skateanlegg i byen fremover. Det krever politisk vilje og handlekraft, slik Venstre gjennom mange år viste for å sikre den nye hallen på Voldsløkka, avslutter hun.

Se Guris besøk i skatehallen her.

Mer om skatemeldingen fra 2014 kan leses her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**