Arbeid og kulturtilbud er nøkkelen til god integrering

Foto: Pixabay/ creative commons

Et åpent, allsidig og inkluderende kulturtilbud er en av de viktigste bærebjelkene i å gi ungdom i Oslo like muligheter. I tillegg til skole og arbeidsplass er kultur- og fritidsaktiviteter de fremste møteplassene der alle kjønn med ulik bakgrunn kan komme sammen, bli kjent, etablere egen identitet i et fellesskap og dyrke felles interesser.

Oslo Venstre ser at minoritetsungdommer i Oslo faller utenfor når det kommer til kulturtilbud. Foreldrenes utdannelse og økonomi har stor betydning for hvilke fritidsaktiviteter barna driver med. Lavterskeltilbud som barnefotball og annen organisert idrett har blitt stadig dyrere, samtidig er offentlige tilbud av dans og musikk begrenset, og noen bydeler har få eller ingen fritidsklubber for ungdom. Dette skaper en ny form for utenforskap som Oslo og Norge ikke er tjent med.

For å gi unge i Oslo like muligheter, fremme integrering og motvirke utenforskap, må vi øke satsingen på kultur og idrett. Barn og unge i Oslo må sikres mulighet til å utvikle sine interesser og ferdigheter uavhengig av foreldrenes bakgrunn og økonomi.

Selv om mye kan og bør legges til rette for av det offentlige, kommer vi ikke unna at foreldrenes samfunnsdeltagelse er avgjørende for barns inkludering og integrering. Foreldre som aktivt deltar i samfunnet legger også til rette for sine barns deltagelse. Tidlig inkludering i arbeidsmarkedet av nyankomne forkorter integreringsprosessen og fører til at de raskere kan bidra til felleskapet. Flyktninger og asylsøkere som kommer til landet vårt har et stort ønske om å kunne jobbe og forsørge seg selv. Gode muligheter for norskopplæring, samt effektive prosesser for arbeidstillatelse og godkjennelse av utenlandsk utdannelse vil fremme rask integrering og inkludering, og deltakelse på kultur- og fritidsaktiviteter.

Oslo Venstre vil derfor:

• Øke det generelle kultur- og idrettstilbudet for ungdom i Oslo
  • Sikre at alle bydelene har veldrevne og attraktive fritidsklubber for unge helt opp til 18 år
  • Øke andelen flerbrukshaller i Oslo som er tilgjengelig for både organisert og uorganisert barn og ungdom
  • Sikre gode støtteordninger for kultur- og idrettslag
  • Sørge for gode støtteordninger for frivillige organisasjoner, kulturtiltak og idrettslag generelt, og støtte mangfoldighets- og inkluderingstiltak i slike lag og organisasjoner spesielt.
  • Utvide tilbudet om opplevelseskort til ungdom mellom 16 og 18 år
  • Utvikle AKS som inkluderende arena med gratis AKS til barn i lavinntektsfamilier og gode fritidsaktiviteter
  • Utvide tilbudet om gratis utlån av sportsutstyr gjennom BUA/Utlånssentralen til flere bydeler i Oslo
  • Initiere og finansiere et bredt og ambisiøst aktivitetstilbud om kunst for barn og unge, med mål om at dette skal tilbys fra og med åpningen av nye Nasjonalmuseet og Munchmuseet i 2020.
  • Utvikle tilbud som Biblo på Tøyen flere steder i byen med særlig ungdom som målgruppe.

Vedtatt på årsmøte i Oslo Venstre den 10. februar 2018

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**