Hørt på landsmøte

Foto: Liv Aarberg

Oslo Venstres deltakere på landsmøte jobber hele helgen for å sikre en rausere, grønnere og mer liberal politikk for Norge og for hovedstaden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

-Inkluderingsdugnaden beskriver Venstres historie i et ord. Dugnaden som regjeringen nå setter i gang sorger for at alle mennesker skal ha mulighet til å delta i det fellesskapet en arbeidsplass er. Forskjellen er Venstre, forskjellen er Jeløyaerklæringen.

Venstre gjør regjeringen bedre.

Trine Skei Grande

Selv om vi er i regjering så oppfordret Gøril Bjerkhol Havro, 2. nestleder, landsmøtet til å fortsette å videreutvikle god venstrepolitikk.

– Vi må fortsette å utvikle ny, god Venstrepolitikk for personvern, permisjon og fedrenes rett til å opptjene egen permisjonsrettigheter, gratis SFO for de med dårlig råd, og styrking av det grønne skiftet, sier hun.

Vi må fortsette å stå rakrygget for de liberale idealene

Gøril Bjerkhol Havro

Unge og gamle på talerstolen i landsmøte

Leder for Oslo Unge Venstre Simon Seland, bruker anledningen på landsmøte til å påpeke viktigheten av god politikk mot barnefattigdom og utenforskap.

Kun når ingen barn lever i fattigdom, vill alle som vokser opp i Norge reelt ha de samme mulighetene.

Simon Seland

Gjengproblematikk handler ikke bare om innbyggernes trygghet, men også om barna som dras inn i dette sin frihet. Kun når ingen barn lever i fattigdom, utsettes for eller blir vitne til vold i hjemmet, vil alle som vokser opp i Norge reelt kunne få de samme mulighetene, konkluderer han.

Guri Melby er stortingsrepresentant for Oslo og går inn i forsknings- og utdanningskomiteen. Hun brukte naturligvis talen til til landsmøte til å snakke om utdanningspolitikk.

Skolen har en helt avgjørende rolle for å unngå et digitalt klasseskille.

Guri Melby

– Dersom vi skal unngå at det vokser fram et digitalt klasseskille, så har skolen en helt avgjørende rolle. Den viktigste faktoren for å lykkes med en digitalisering av skolen, er dyktige lærere som tar i bruk ny teknologi slik at det det fører til bedre læring for alle elever, konkluderer Melby om digitalisering, som er årets landsmøtetema.

Bystyrerepresentant i Oslo og tidligere statsråd Odd Einar Dørum tar opp en annen utfordring i møtet med digitalisering av samfunnet.

Venstre bygde opp 3-partssamarbeidet fra 1915 av. Dette samarbeidet er fortsatt viktig for å bekjempe arbeidslivskriminalitet og sikre jobb for alle i møte med digitalisering, sier Dørum.

3-partssamarbeidet som Venstre bygde opp er fortsatt viktig i dag.

Odd Einar Dørum

Nyvalgt stortingsrepresentant for Oslo Venstre

Oslo Venstres andre stortingsrepresentant Grunde Almeland løftet frem noen av mulighetene som teknologi skaper for fremtiden.

– Moderne teknologi er med på å skape ny kultur. Men dette er fortsatt kultur som er bygget på de norske tradisjonene om dugnadsånd, frivillighet og bredde. Teknologien kan også sørge for å gjøre kultur mer tilgjengelig. Nye måter å formidle kulturen på, som gjennom streaming eller sosiale medier gir enda flere mulighet til å oppleve og delta i mangfoldet i norsk kulturliv, sier Almeland.

Teknologi og kultur går hånd i hånd mot den framtiden som vi er på lag med.

Grunde Almeland

Les mer om landsmøte og følg debattene her!

Du kan også spole tilbake og se mer fra landsmøte her (lenke til youtube.com)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**