Byrådets klimaambisjoner er ikke høye nok

Det rødgrønne byrådet vil kutte 241 000 tonn CO2 i løpet av fire år i stedet for ett år. Dette er stikk i strid med hvordan det ble fremstilt da klimabudsjettet ble lagt frem i 2016. Det får Hallstein Bjercke til å reagere.

Da byrådet la frem det første klimabudsjettet i 2016, jublet Venstre over initiativet. Målet om å kutte 241 000 tonn CO2 i 2017 var svært ambisiøst. Nå viser det seg imidlertid at byrådets CO2 kutt på 241 000 tonn skulle tas over en fireårsperiode, og ikke på ett år, slik det ble kommunisert ved fremleggelsen av klimabudsjettet.

– Det viser seg altså at byrådets ambisjoner ikke var høye nok, sier Venstres gruppeleder Hallstein Bjercke.

Bjercke, som er nestleder i Samferdsels- og miljøkomiteen i bystyret, sier han er skuffet nedskrivingen av Oslos klimamål.

– Det var først da byrådet nylig gikk ut i Aftenposten og sa at de hadde nådd klimamålet for 2017 at jeg skjønte at dette tilsynelatende ambisiøse kuttmålet i realiteten var ganske lavt, sier han.

Hallstein Bjercke

Bjercke viser til at byrådet i Aftenposten skrøt av at målet for 2017 ble nådd allerede i 2016. Utslippsstatistikken for 2017 er imidlertid ikke klar før i 2019. Derfor utfordret Bjercke byråden på hvordan hun kunne vite at målet om 241 000 tonn CO2-kutt i 2017 var nådd, uten at tallene foreligger.

– Jeg ble ganske overrasket da hun svarte med å si at kuttet skal tas over en fireårsperiode. Det står i sterk kontrast til det byrådet har sagt tidligere, sier Bjercke.

Han er bekymret for at byrådets kommunikasjon rundt klimabudsjettet undergraver legitimiteten til klimaarbeidet i Oslo.

– Vi kan ikke ha et klimabudsjett som sier en ting og byråder som sier at innholdet i klimabudsjettet er noe helt annet. Skal dette være et godt verktøy for å kutte utslipp så må det være mulig å stole på innholdet i det, sier Bjercke.

I denne sammenheng viser Bjercke til at Venstre har tatt en rekke initiativ til å kvalitetssikre og revidere klimabudsjettet.

-Hvis vi skal gjøre alvor av tanken på å telle CO2 slik vi teller penger, så må vi ta klimabudsjettet like alvorlig som Oslo kommunes vanlige budsjett, sier han.

241 000 tonn CO2 over fire år mener Bjercke er for puslete. Han mener Oslo bør ha høyere ambisjoner.

– Nå er vi inne i et nytt år med klimabudsjettet, og når vi ser hvor godt vi ligger an med utslippskuttene i byen så bør vi justere opp målene våre for hvor mye vi skal kutte, sier Bjercke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**