In the same boat vinner Oslo Venstres miljøpris 2018

Foreningen "In the same boat" er vinner av Oslo Venstres miljøpris 2018., Foto: In the same boat

I kveld deler klima- og miljøminister Ola Elvestuen ut Oslo Venstres miljøpris til den nyoppstartede foreningen «in the same boat» for deres arbeid mot marin forsøpling til havs.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Marin forsøpling er et av verdens største miljøproblemer akkurat nå. – Dersom vi ikke klarer å snu utviklingen vil det være mer plast enn fisk i havet i 2050. Fugler, dyr og fisk lider og dør fordi de tar feil av plast og panter eller dyr, når de leter etter mat eller skal bygge rede, forklarer jurymedlem Marit Kristine Vea. – Vi vet heller ikke hva omfanget av mikroplast kan gjøre med dyrs – og menneskers helse, når det havner i vannet vi drikker, eller maten vi spiser. Derfor er opprydding avgjørende, legger hun til.

Opprydning av plast langs strender og til sjøs bidrar til at vi blir kvitt avfall som kanskje har ligget der i årtier.Det forhindrer at plasten brytes ned til mikroplast og skader på dyr og natur reduseres. Sist, men ikke minst er plastopprydningen blitt til en nasjonal dugnad. Folk i Norge har virkelig bidratt. I år deltok mer enn 100 000 mennesker i den store strandryddeuken. – Vi ser at folk fremdeles plogger (jogger og rydder), rydder og er engasjerte. Dette er viktig, fordi det viser at når vi står sammen og alle bidrar, så kan vi løse de virkelig store miljøproblemene. Din innsats nytter! mener Vea.

Årets miljøpris går til noen virkelige ildsjeler for havet. Gjennom ryddeaksjoner, forskning, kartlegging, holdningsskapende arbeid og informasjonsarbeid jobber foreningen «In the same boat» med å redusere forsøpling til havs.

Vi er svært takknemlige og stolte over å få denne prisen, som for oss blir et symbol på at jobben vi gjør blir verdsatt, og at det vi driver med er viktig.

styremedlem i In the same boat, Rolf-Ørjan Høgset

Både Børje Møster og Rolf-Ørjan Høgset bor og jobber på båt, og har en sterk nærhet til havet. Høsten 2017 bestemte de seg for å slå kreftene sammen, og etablerte foreningen «In the same boat», som skal videreføre arbeidet som de allerede har startet, både med rydding og informasjonsarbeid rundt marin forsøpling.

– Dessverre øker produksjonen og forbruket av plast i verden, og vi vet at innsatsen med tiltak mot marin forsøpling må økes kraftig i årene som kommer, både når det gjelder opprydding og forebygging, sier Høgset.

«In the same boat» disponerer nå 4 seilskuter og en del mindre arbeidsbåter, og jobber med å utvide flåten. To av båtene opererer fast fra Oslo, nærmere bestemt Aker Brygge, mens de andre to går på tokt langs kysten. Foreningen samarbeider med en rekke bedrifter, skoleverket og flere tusen privatpersoner, og ved Aker brygge kan man besøke «In the same boat» sin bemannede informasjonstjeneste. Her kan man få informasjon om plastsøppel i havet, og hvordan hver enkelt kan bidra til å redusere problemet.

Miljøprisen gir en ekstra motivasjon, både for oss som driver med dette på heltid, våre frivillige ryddemannskaper, våre personlige medlemmer og ikke minst alle de som støtter oss med finansiering, produkter eller tjenester, konkluderer Rolf-Ørjan Høgset.

Juryen i år besto av de direktevalgte medlemmene til Oslo Venstres hovedstyret Marit Kristine Vea, Jarl W Alnæs og Tina Shagufta Kornmo. Juryen berømmer foreningen for deres innsats både med ryddeaksjoner og det å involvere flere gjennom informasjonsarbeid og ønsker «In the same boat» lykke til videre på ferden med det viktige arbeidet de gjør for et renere hav.

Miljøprisen deles ut hvert år i forbindelse med den internasjonale miljødagen til en person, bedrift eller organisasjon i Oslo som gjør en særlig innsats for miljøet. I fjør var vinneren Hold Norge Rent, for deres innsats mot forsøpling i havet og organisasjonen av Strandryddedagen. Året før det ble vinneren tjenesten Too Good To Go, som har tatt kampen mot matkasting gjennom å utvikle en app hvor man kan kjøpe rester fra matservering hos hoteller og restauranter.

Prisen deles ut i kveld av klima- og miljøminister Ola Elvestuen på Oslo Venstres sommerfest på den internasjonale miljødagen 5. juni.

Velkommen!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**