Lier, en hundevennlig kommune?

Foto: Drammen Hundepark

Venstres gruppeleder, Tove Hofstad, stilte i gårdagens kommunestyre et skriftslig spørsmål til ordfører. Er Lier egentlig en hundevennlig kommune når utstrakt bruk av båndtvang hindrer de firbente å utfolde seg i tråd med deres naturlige adferd, når de ikke har områder hvor de kan løpe fritt?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Spørsmålet spant ut fra et innbyggerinitiativ på Hennummarka hvor de har rikelig av grøntarealer som kan passe til en hundepark. En representant fra Hennummarka vel stilte opp i publikums spørrekvarter og fortalte kort om hvordan det var å være hundeeier på Hennummarka. De ønsker seg en hundepark så snart som mulig.

Under kan du lese spørsmålet fra Tove Hofstad, ordførerens svar og Hofstads innlegg fra talerstolen.

Lier Venstre ønsker at innbyggere som tar initiativ skal bli hørt. Her en illustrasjon fra Sandefjords Blad om hvordan en hundepark kan se ut.

Skriftlig spørsmål fra representant Tove Hofstad, Venstre

Lier, en hundevennlig kommune

Som en følge at Liers boligbebyggelse og næringsetablering mange steder ligger nær skogkanten, vil elg, rådyr og annet vilt bevege seg tett opptil og rundt oss.

Liers innbyggere er glade i dyr og svært mange har hund. Mange hundeeiere ønsker å la hundene løpe fritt og sosialisere med andre hunder, men som kjent har vi i Lier strenge og nødvendige båndtvangsbestemmelser for hunder året rundt. Elg, rådyr og annet småvilt skal beskyttes. Baksiden ved båndtvangsbestemmelsen er at hunder helt mister muligheten til å utfolde seg.

Hundeloven krever at hunder får utfolde sin naturlige bevegelsesmåte.

Venstre mener at dyr har egenverdi. Vi ønsker at også de firbente skal få ta del i friluftskommunen Liers flotte rekreasjonsmuligheter på sine egne vilkår og har blitt inspirert av Asker og Drammens løsning på dette. Inngjerdede områder hvor hunder kan løpe helt fritt, uten fare for at de kan stikke av, er en god løsning.

* Synes ordføreren at hunder fortjener å få utfolde sin naturlige bevegelsesmåte i Grønne Lier?

* Vil ordføreren ta initiativ til å kartlegge hvor mulige hundeparker i Lier kan lokaliseres?

Hunder med muligheter til å løpe rundt i fri utfoldelse har et bedre liv, mener Venstre

Ordførerens svar:

Takk for spørsmålet.

Jeg synes hunder, i likhet med andre dyr, fortjener å få utfolde sin naturlige bevegelsesmåte i Lier kommune.

Jeg registrerer at det de senere årene har blitt et stadig større krav om at hunder også skal få løpe løse innenfor ordinær båndtvangstid (1. april-20. aug). Jeg er gjort kjent med at det har medført at det er etablert enkelte inngjerdede hundeparker hvor det er fattet vedtak om å oppheve den generelle båndtvangen. Det gjelder Hundejordet i Asker og Drammen hundepark. Felles for de aller fleste hundeparker, også de nevnte, er at disse driftes av private aktører. I Asker er det Asker jeger- og fiskerforening som leier arealer til formålet, og det kreves en frivillig betaling ved bruk.

Spørsmålet om hundeparker skal tidligere ha vært reist politisk i Lier kommune. Konklusjonen har vært at Lier kommune ikke kan ta kostnadene knyttet til opparbeiding og drift av en slik hundepark, men at det er naturlig at f.eks. interesseorganisasjoner vurderer drift av slike parker. Om private aktører, eksempelvis en interesseorganisasjon, ønsker å starte arbeidet med en slik park, herunder finne arealer, signere leieavtaler, inngjerding og administrering, vil jeg være positivt innstilt til å få på plass en slik løsning på egnet sted.

På denne bakgrunn vil jeg oppfordre de relevante interesseorganisasjonene til å se nærmere på hvor det eventuelt bør lokaliseres hundeparker i Lier kommune.

Den nye hundeloven har klare retningslinjer om hunders adgang til sine naturlige bevegelsesmønster.

Tove Hofstads innlegg fra kommunestyremøtet 12.06.2018

Den nye hundeloven har klare retningslinjer om hunders adgang til sitt naturlige bevegelsesmønster. Kommunen gjør det svært vanskelig for hundeeiere å følge loven, og tvinger hundeeiere å kjøre til nabokommuner for å la hundene løpe fritt.

Kommunen står ikke over loven, så jeg synes ikke det blir riktig å legge det over på private initiativtakere å ordne opp. Tilsynsveilederen fra Mattilsynet sier at hvis ikke dyr får tilfredsstilt viktige adferdsbehov så vil dette gi redusert dyrevelferd. Hunder som sosialiserer seg og som har daglig fysisk aktivitet har en bedre livskvalitet enn andre hunder som ikke har den muligheten.

Fra Tilsynsveileder – hund (Mattilsynet, august 2014):

Hvis dyr ikke får tilfredsstilt viktige adferdsbehov, oppstår frustrasjon. Dette gir over tid redusert dyrevelferd.

Konkret innspill fra Hennummarka vel: I følge Hennummarka vel finnes det 42 grønne og rekreasjonsområder i nærheten av Hennummarka. Mange av dem er ballplasser hvor man sjelden eller aldri observerer brukere. Kan Hennummarka Vel ta seg av denne saken? Vil ordføreren komme det lokale velet i møte hvis en søknad om bruksendring kommer? Vil Hennummarka vel (og andre lokale vel for så vidt) kunne søke om bruksendring med nødvendig finansiering, på samme vilkår som tufteparker, lekeparker og lignende slik at også hunder får mulighet til å bevege seg fritt når båndtvang trer i kraft?

Her er et knippe andre kommuner som har opprettet kommunale hundeparker:

Lillestrøm: Har tre stykker i kommunen. En fjerde er planlagt. Oslo/Østensjø: I Østensjø bydel i Oslo har noen ivrige hundevenner fått midlertidig benytte en nedlagt barnepark på Manglerud. Røyken (Slemmestad), Sandefjord (Stokke), Tønsberg, Eidfjord, Fornebu i Bærum og Larvik, som har en stor kommunal hundepark på 1600 kvm.

Det finnes mange kommuner i Norge som tar dyrevelferd på alvor og har anlagt hundeparker. Våre firbente kjæledyr trenger boltreplasser i Lier, derfor ber vi om en melding for å eventuelt sette av penger til etablering i forbindelse med Handlingsprogrammet for 2019.

Meldingen lyder:

Rådmannen bes om å kartlegge mulige tomter for etablering av hundepark i Hennummarka krets, som en pilot. Rådmannen bes videre om å beregne kostnader for inngjerding og drift.

Tove Hofstad og Lier Venstre er på lag med de firbeinte og vil at kommunen samarbeider med innbyggerne for å få til hundeparker i Lier

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**