Fakta og tall om dataspill

Foto: Annie Spratt

Blant nordmenn spiller 33% en form for dataspill i hverdagen. Ungdom, og spesielt gutter, er de aller mest ivrige spillerne. I aldersgruppen 9-15 år spiller faktisk 81% digitale spill på en gjennomsnittsdag (tall fra ssb – norsk mediebarometer 2018).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Hvilke fordeler har spilling?

Forskjellige typer dataspill har blitt vist å kunne styrke forskjellige egenskaper hos spilleren. Strategispill, for eksempel, trener spilleren innenfor områder som taktikk, kommunikasjon og ressursforvaltning. Derfor blir arbeidsgivere nå i større grad interessert i spillerfaring.

En studie publisert i tidsskriftet Nature Neuroscience i 2009 kom frem til at actionspill trener øynenes kontrastfølsomhet. For spilleren kan det bety forbedret evne til å se om natten og navigere under dårlig sikt. Tidligere studier har også vist at dataspill kan forbedre andre synsferdigheter.

Når blir spill en utfordring?

Mange ungdommer spiller mye, men for de aller fleste blir det ikke et problem. Det er viktig å skille mellom storspillere og problemspillere, de fleste fagfolk ser ikke på tidsbruk som et symptom på problemspilling. Varsellampene burde gå dersom en for eksempel kutter sosialt samvær, skulker skolen og dropper andre aktiviteter. Informasjon og veiledning kan fås her.

Norsk spillbransje

Den norske spillbransjen omsetter for om lag 358 millioner kroner, og vokser hvert år. Rundt 600 personer jobber direkte tilknyttet spillbransjen i Norge, i tillegg til at flere jobber for IKT- og kommunikasjonsselskaper som leverer spill til kundene sine.

Dessverre går over halvparten av spillselskapene i Norge med underskudd. Politikere har i alt for lang tid oversett betydningen av, og mulighetene som ligger i spillindustrien. Det ønsker Venstre å gjøre noe med.

 

Kilder:
SSB, Oslo Economics, Nature Neuroscience, University of California, spillerfaring.no

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**