Lørenskog Venstre i blågrønn opposisjon

F.v.: Dan Levi Hykkerud (Krf), Bjørnar Johannessen (Frp), Amine Mabel Andresen (Høyre), Tom Arne Pedersen (Sp) og Bjørn Ivar Gran (V) undertegnet blågrønn samarbeidserklæring 7. oktober.

Ønske om ny kurs

Lørenskog Venstre er i kommende kommunestyreperiode en del av opposisjonen i Lørenskog. Venstre er med i et blågrønt samarbeid med Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.

Målsetningen for opposisjonspartienes samarbeid er å få til en annen kurs i Lørenskog når det gjelder utbyggingstempoet i kommunen. Venstre skal komme med økonomisk forsvarlige forslag og få frem en tydelig grønn profil i samarbeidet.

Den blågrønne samarbeidsplattformen 2019-2023 finner du her.

Fra posisjon til opposisjonen

Venstre var en del av det rødgrønne flertallet i Lørenskog i kommunestyreperioden fra 2015 til 2019, men etter kommunevalget ble ikke Venstre med på samtalene mellom Ap, SV, MDG og Rødt, som nå danner posisjonen i Lørenskog.

Lørenskog Venstre-leder Bjørn Ivar Gran kommenterte situasjonen etter valget i Romerikes Blad 12. september:

«Vi har gitt uttrykk for at vi er blokkuavhengige, men i valgkampen har vi vektlagt at vi mener utbyggingstempoet må reduseres. Langs Skårersletta er utbyggingen i gang for fullt, men på Fjellhamar mener vi det er mulig å utsette planene. Det er nok ikke helt forenlig med flertallets syn, og jeg synes det er trist at Ap ikke vil erkjenne at den raske veksten er utfordrende. Jeg frykter at vi går på en smell her»

Ordfører Ragnhild Bergheim (Ap) uttalte til samme avis at «Venstre har vært veldig tydelige på at de ikke ønsker verken ny skole eller mer utbygging på Fjellhamar, og det er problematisk med tanke på videre samarbeid».

Valgprogrammet forplikter

Venstre fikk en oppslutning på 4,2 prosent i Lørenskog, som var en oppgang på 0,5 prosent fra forrige lokalvalg. Partiets to representanter ble valgt inn på et program om å dempe utbyggingspresset og befolkningspresset i Lørenskog.

«Det må gjøres noen politiske grep for å få det til, så enkelt er det. Vi må sette på bremsene noen steder. Det er ikke sikkert at det alltid er populære tiltak, men politikk handler ikke alltid om å ta de populære avgjørelsene» mener Gran.

Venstre mener at alle partier i Lørenskog har et ansvar for at kommunen ikke forsterker utbyggingspresset, men sørger for å utrede grundig og tenke seg nøye om før nye prosjekter vedtas.