Venstre går til valg på et blågrønt byråd

Oslo Venstres toppkandidater Hallstein Bjercke og Marit Vea
Foto: Kristianne Marøy

Venstre går fram på målingene, og kan få en nøkkelrolle i bystyret i neste periode. Førstekandidat Hallstein Bjercke understreker at Venstres posisjon ikke har endret seg i valgkampen.

– Jeg er litt overrasket over at dette fremstilles som noe nytt enkelte medier. Det er det ikke. Venstres posisjon har vært den samme siden årsmøtet vårt vedtok en uttalelse om samarbeid i februar i år og allerede i 2019 inviterte vi MDG til å samarbeide med oss og Høyre, sier Bjercke.

Les årsmøteuttalelsen her.

Bjercke viser til at et nytt flertall skal gi et nytt byråd.

– La det ikke være noen tvil: Venstre går til valg på å bytte ut dagens byråd. Vi går til valg på det samme som vi alltid har sagt, et blågrønt byråd sammen med Høyre, og vi har også strukket ut en hånd til MDG. Det er den konstellasjonen vi tror er best for byen vår. Etter mange år med et byråd som har styrt på nåde fra Rødt, er det på høy tid å flytte politikken tilbake mot det liberale sentrum og borgerlig side.

Venstre har gått frem kraftig på meningsmålingene i valgkampen, og Bjercke mener velgere som ønsker et blågrønt skifte i hovedstaden nå bør se til Venstre:

– Det som er nytt er at Venstre har flertall sammen med Høyre og MDG på de fleste målinger, ikke minst fordi Venstre ligger på rundt 10 % på flere målinger. Det vil kunne bli en svært handlekraftig samarbeidskonstellasjon.

– Mitt budskap er enkelt: Et stort Venstre er nøkkelen til byrådsskifte i Oslo, og vi går til valg på blågrønt byråd. Det blir mer og mer sannsynlig nå som flere og flere får opp øynene for Venstre. Oslo Venstre er et liberalt, moderne, urbant og borgerlig parti. Et nytt flertall med Venstre ved makten vil levere lavere pris på månedskortpris hele året, mer penger til Osloskolen og en bedre rusomsorg, avslutter Bjercke.