Uttalelse: Skolen må ta bedre vare på barns persondata

Foto: Wavebreakmedia, istock.com

Uttalelse vedtatt av Oslo Venstres årsmøte 2.-3. februar 2024:

Digitale verktøy er en viktig del av mange barn og unges skolehverdag. Digitaliseringen av skolen har gått i en rasende fart, uten at konsekvensene for barns personvern er blitt tilstrekkelig belyst. Oslo Venstre er bekymret for at vi er i ferd med å miste kontroll over barn og unges personopplysninger.

En regjeringsoppnevnt ekspertgruppe leverte i 2023 rapporten «Læring, hvor ble det av deg i alt mylderet? — Bruk av elev- og studentdata for å fremme læring». I rapporten skriver gruppen at elevenes manglende personvern utfordrer tilliten til skolen som offentlig institusjon. Også Personvernkommisjonen mener det er en gjennomgående tendens til at digitalisering skjer på bekostning av personvernet. Skolen er en av våre viktigste samfunnsinstitusjoner. Derfor må vi være særlig varsomme med hva slags persondata som betaler for «gratis» digitale løsninger til bruk i undervisningen.

I 2021 fikk Ålesund kommune en bot på 50 000 kr for å ha pålagt elever å bruke treningsappen Strava i kroppsøvingsundervisning. Kommunen hadde ikke vurdert hvilke personvernkonsekvenser bruk av appen ville få. Det kreves høy kompetanse og kapasitet for å kunne vurdere alle de digitale løsningene og verktøyene som stadig utvikles. Ansvaret for at alle apper oppfyller barns rett til personvern, kan ikke ligge på den enkelte lærer. Osloskolen mangler rutiner for hvilke apper som kan lastes ned og tas i bruk i undervisningen, og driver heller ikke med risikovurdering.

For å styrke barn og unges personvern, trengs det tiltak for å stimulere utviklingen av digitale løsninger som støtter opp under barns rettigheter og skolens grunnprinsipper. Land som jobber for å undergrave det liberale demokratiet, undergraver også aktivt personvernet. Dette tilsier at fylker, kommuner og skoler bør gjøre flere vurderinger i innkjøp og beslutninger om hvilke tjenester som skal kunne brukes i skolen. Heller enn lene seg på tech-giganter med forrretningsmodeller som er avhengige av å samle inn private data om barn, bør Norge sikre gode rammebetingelser for utvikling og innovasjon for digitale læremidler.

Oslo Venstre vil:

  • Utrede bruken av digitale verktøy i skolen og hvordan de påvirker barns personvern.
  • Opprette en tjenestekatalog som gir skoler og lærere en oversikt over læremidler som ivaretar barnas personvern.
  • At leverandører av tjenester til skole- og barnehagesektoren ikke kan benytte forretningsmodeller som profitterer kommersielt på barn personopplysninger.
  • Sikre at det utvikles gode pedagogiske reklamefrie digitale læremidler og bruke tiltak som annonseblokkeringsverktøy på elevenes utstyr.
  • Sikre at digitale enheter som skolen leverer ut kommer med gode og gjennomtenkte grunninnstillinger med tanke på personvern.
  • Sikre at skoleledere og lærere har god nok kompetanse til å vurdere risiko og konsekvenser for barn og voksnes personvern før anskaffelse av digitale verktøy.
  • Opprette et nasjonalt testsenter for digitale verktøy i skolen, som kan bistå kommunene med å gjennomføre risikovurderinger, teste digitale tjenester og yte forhandlingsstøtte overfor plattformleverandører.
  • Opprette en skolenorm for personvern.
  • Vurdere hvordan man kan styrke opplæringen i personvern som en grunnleggende menneskerettighet i skoleundervisningen.
  • At informasjon om hvilke opplysninger som samles inn om elevene og barnehagebarna skal være lett tilgjengelig for de foresatte, og utarbeide retningslinjer for hvordan foreldre kan bidra til å ivareta sine barns personvern ved bruk av digitale verktøy utenfor skolen.
  • Legge til rette for reelle medvirkningsmuligheter for elever og foresatte i beslutninger som berører barnas personvern i vesentlig grad, for eksempel i medvirkningsorganer som elevråd og FAU.
  • Gi Datatilsynet øremerkede ressurser til å følge opp barns personvern og digitale verktøy i skolen.