Guri Melby er ny miljø- og samferdselsbyråd

Guri Melby ble i dag utnevnt til miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, etter at Ola Elvestuen ble valgt inn på Stortinget. – Venstre har gjennom mange år gått i front for Oslos ambisiøse miljøsatsning. Det er en stor forpliktelse å overta ansvaret for miljøpolitikken i det som er en internasjonal foregangsby på feltet, sier Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

I tillegg til byrådsposten er Melby vararepresentant til Stortinget, og medlem i Sentralstyret i Venstre. Hun ledet arbeidet med Venstres stortingsvalgprogram for perioden 2013-2017, og er tidligere bystyrerepresentant i Trondheim. Hun har en mastergrad i nordisk fra NTNU, og kommer fra jobben som høyskolelektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Guri Melby

Foto: Torbjørn Bråthen

– Byrådet har en byrådserklæring som er veldig ambisiøs på klima og kollektiv, og jeg gleder meg til å bidra til at målene som settes opp her blir gjennomført. Venstre har i de siste årene hatt stor innflytelse på byens samferdelspolitikk, både i og utenfor byråd, og kollektivsatsningen er et av byrådets viktigste saker. Det skal det fortsette å være, slik at vi gjør det lettere for folk i Oslo å ta miljøvennlige valg, sier Melby. I tillegg til å fortsette satsningen på kollektiv, vil hun sørge for at Oslo blir en mer sykkelvennlig by i årene som kommer.

– Oslo er godt i gang med planarbeidet for å gjøre forholdene bedre for byens syklister, blant annet gjennom utarbeidelse av en ny sykkelstrategi. Vi har også et eget sykkelprosjekt som jobber med å finne gode løsninger for at sykkel skal være et prioritert transportmiddel. Mitt mål er at folk som sykler i byen får se konkrete resultater av denne satsningen i løpet av de neste årene, sier Melby. Hun er opptatt av at klima- og miljøambisjonene skal gjenspeiles i alt kommunen foretar seg.

– For at Oslo skal nå målene om å halvere klimautslippene innen 2030 må alle sektorer redusere utslippene. Transportsektoren er selvfølgelig viktig, men også klimanøytrale bygg vil være avgjørende for om vi når målene. Vi må bruke energi mer effektiv og satse tungt på alternative energikilder, både for å ivareta klimaet, og for å redusere luftforurensningen i byen. I tillegg er det viktig å tenke på det klassisk naturvernet. Oslo har en stor andel av landets biologiske mangfold, og Venstre har alltid vært opptatt av å ta vare på naturområder i byen. Den jobbe skal vi fortsette å gjøre, sier Melby.

Melby vil også at Oslo skal fortsette å være en god by å leve i. – Det handler om å ta vare på og lage nye friluftsområder, bevare marka og fjorden, og lage idrettsanlegg og nærmiljøanlegg for et mangfold av aktiviteter. Oslofolk lever mangfoldige liv, og vi må sørge for at det er enkelt å komme seg ut i naturen og bruke kroppen både til organsiert og uorganisert idrett. Dette er ikke minst viktig for alle barna i byen, avslutter Melby.

Oslo Venstres leder, Toril Berge, mener Guri Melby har alle forutsetninger for å gjøre en god jobb som miljø- og samferdselsbyråd.

– Guri har markert seg som en tydelig og engasjert politiker som er opptatt av resultater og av å sette folk først. Hun har lang erfaring som folkevalgt i andre kommuner, og har vært en tydelig stemme for Venstre i valgkampen. Jeg gleder meg veldig til å jobbe enda tettere sammen med Guri i årene som kommer, sier Berge.

I tillegg til utnevnelsen av Melby, ble det i dag offentliggjort at kultur- og næringsbyråd Hallstein Bjercke blir byrådets nestleder. Han mener også den nye miljøbyråden vil bidra til at Oslo blir en enda bedre og grønnere by for fremtiden. – Først må jeg få gratulere Guri med utnevnelsen. Hun har store sko å fylle, men det kommer hun til å klare veldig bra. Jeg har blitt godt kjent med Guri den siste tiden, og ser frem til å forsette samarbeidet med henne på Rådhuset, sier Bjercke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**