Til innhold

Solveig Schytz

Vi har ansvar for å ta vare på hverandre. Derfor må vi bygge gode fellesskapsløsninger og forvalte naturen og ressursene våre på en bærekraftig måte.

Solveig Schytz Fylkesråd for plan, kulturminnevern, klima og miljø, første vara til Stortinget og medlem av Venstres sentralstyre.

Solveig brenner. For å ta vare på naturen, for at det skal være enkelt og billig for oss alle sammen å ta de miljøvennlige valgene i hverdagen, og for en god skole og trygge oppvekstvilkår for barn og unge.

– Kollektivtrafikken er jobb nummer en for Venstre i Akershus sier Solveig, det må bli enklere og billigere å reise kollektivt. Befolkningsveksten i Akershus er stor, det gir store muligheter, men også utfordringer. Når utbyggingspresset øker, er det viktig å vite hva vi må ta vare på for framtida; naturen, matjorda og kulturminner.

Venstre vil gi elever i videregående opplæring større valgfrihet, både når det gjelder hvilken skole elever ønsker å gå på, og i valg av fag. I åra som kommer skal vi innføre en revolusjon i videregående skole; nå får alle rett til å fullføre videregående opplæring, og Venstre vil at Akershus skal gå i front på å tilby ulike skoletilbud som gjør at alle får mulighet til å fullføre, både for ungdom og voksne, både i yrkesfag og studieforberedende fag.

Frivillig og engasjert

Solveig Schytz er utdannet konservator fra Universitetet i Oslo, og har arbeidet med museer og med kulturminnevern i ulike direktorater og som rådgiver i privat sektor innen bygningsvern.

Hun har også bred organisasjonserfaring fra frivillige organisasjoner på lokalt, regionalt og nasjonalt plan. Hun har blant annet vært leder av Nordisk konservatorforbund, speidersjef (styreleder) i Norges speiderforbund, og er for tiden styreleder i Norsk Friluftsliv.

Solveig er gruppeleder for Venstre i fylkestinget i Viken, første vara til Stortinget og medlem av Venstres sentralstyre. Hun har tidligere vært fast møtende stortingsrepresentant, leder for Venstres internasjonale utvalg og gruppeleder for Venstre i fylkestinget i Akershus og har bl.a ledet hovedutvalg for plan, næring og miljø og hovedutvalg for samferdsel i Akershus.

Hun bor på Ås sammen med familien sin.