Bybanen

Venstre vil at Bybanen skal bli bærebjelken i kollektivtransporten i Bergen. Vi vil ha banen bygget til Åsane innen 2018, Fyllingsdalen innen 2020, og Loddefjord innen 2022.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Bybanen i Bergen

Foto: Bybanen i samarbeid med BA

Venstre oppgitt over Ap
BT meldte i går at Geir Steinar Dale (Ap) mente kommunen burde vurdere en direktebane fra Oasen til sentrum, over Puddefjordsbroen. Det får Julie Andersland (V) til å riste på hodet.

Skal ikke være direkterute
Jeg bor i Fyllingsdalen og jobber i sentrum. Bybanen er ikke ment å betjene slike som meg, skriver 6. kandidat for Venstre i Bergen, Ingrid Nergaard Fjeldstad.

– En trist dag for Åsane
— Vi trenger Bybanen for å gjøre Åsane bedre, ikke for å komme oss raskt til byen. Dette er en trist dag for Åsane, sier leder av Åsane Venstre, Per-Arne Larsen til Åsane Tidende.

Krever åpning for Bryggen
Dersom ikke Bryggen-alternativet beholdes som et alternativ, vil ikke Venstre samarbeide med Høyre i byråd, skriver Bergens Tidende i dag.

Byrådet dropper Bybanen til Åsane, bygger til Fyllingsdalen
– Åsane har et stort behov for byutvikling, så det er beklagelig at Høyre og Frp nå stopper arbeidet med Bybanen nordover. Samtidig er det avgjørende at banen bygges videre, sier Julie Andersland.

Reagerer på Riksantikvaren
Venstre og SV mener riksantikvar Jørn Holme går ut over sitt kompetanseområde når han advarer mot Bryggen-alternativet

Vil ikke garantere banefri Bryggen
Høyres Martin Smith Sivertsen vil ikke garantere at Bryggen blir banefri med han som leder. Positive signaler, mener Venstre.

Venstre legger opp til ny Bybane-krig
I programutkastet som går til medlemmene i disse dager går det frem at Bybanen atter en valgperiode blir svært avgjørende for partiet.

Fortsatt folkefest
Det blir fortsatt folkefester som Tall Ships Races selv om Bybanen legges langs Bryggen, skriver Julie Andersland i dette innlegget.

Byrådskabalen kan gi bybane-endringer
Bybanen langs Bryggen var kravet til Venstre da de i går ble invitert til byrådsforhandlinger av Høyre.

Frp dropper garanti mot bane over Bryggen
Frp var i vår den fremste garantisten mot å legge Bybanen over Bryggen. Nå vil partiet være mer samarbeidsvillige. Svært positivt, sier Venstres Erlend Horn.

17 millioner mer til buss og bane
Samferdselsdepartementet har fordelt ekstramillionene Venstre og KrF forhandlet frem med regjeringen. Bergen får 17 av dem til mer buss og bane.

En skandale for bydelen
Tirsdag vedtok bystyret at bybanetraseen til Åsane skal gå i tunnel fra Kjøttbasaren til Slaktehustomten. Per-Arne Larsen, leder i Åsane Venstre, sier at dette var det verst tenkelige utfallet for bydelen. — Konsekvensen er at Åsane blir nedprioritert, sier Larsen.

— Dette kan fort bli en omkamp etter valget
Det sier Venstres Julie Andersland. Hun tror ikke tunnel ved Kjøttbasaren lar seg gjennomføre.

Bystyrets baksetesjåfører
Gjennom Bybanen-saken har baksetesjåfører i Høyre har gitt oss en oppvisning i politisk grisekjøring. Å si nei til Bybanen langs Bryggen er en ærlig sak, men den kampanjen som er blitt kjørt, er full av misforståelser og halvsannheter, skriver Julie Andersland i dette leserinnlegget i BT.

Stadig flere vil ha Bybanen langs Bryggen
Hver tredje bergenser støtter Venstres alternativ. Flest sentrumsbeboere er positive til Bybanen langs Bryggen.

KrF snur – igjen
KrF snur for tredje gang i Bybanen-saken. Venstre mener partiet ofrer Bybanen for å fortsette i byrådet.

– Skjerp dokkar!
Venstres Julie Andersland er lite fornøyd med de to byrådspartiene som vil ha Bybanen i tunnel.

Styrer mot Fyllingsdalen
Venstres Julie Andersland tror ikke at reguleringen av Åsanetraseen vil bli ferdig i tide.

Ikke godt nok beslutningsgrunnlag
— Dette er absolutt ikke et godt nok beslutningsgrunnlag for bystyret, sier Julie Andersland til NRK om de muntlige forsikringene Høyre og Frp baserer bybaneløsningen sin på.

Ber om en plan B
Venstres gruppeleder Julie Andersland mener det er risikabelt å ha tunnelen mellom Torget og Bryggen som eneste alternativ for Bybanen til Åsane.

Kan støtte bybanekompromiss
Venstres gruppeleder, Julie Andersland, sier de kan støtte kompromisset til H og Frp. Men mener fremdeles Bergen trenger en reserveløsning.

Har kun den avgåtte byrådens ord på at det kan bygges bybane ved Kjøttbasaren
Tunnelen ved Kjøttbasaren får nærmest totalslakt i samtlige fire rapporter som omtaler den. Byrådspartiene viser til én kilde på at tunnelen er mulig å bygge: Et muntlig utsagn fra den avgåtte byråden Filip Rygg. Ikke forsvarlig, mener Venstre.

Kobbeltveits kosebybane
Kommentaror Olav Kobbeltveit kommer i BA 25. april med en dårlig skjult tirade mot de av byens politikere som ønsker en dagløsning for Bybanen til Åsane. Kunnskapsløsheten som preger innlegget kommer som en overraskelse når det er signert en så erfaren journalist og skribent som Olav Kobbeltveit.

Venstre vil ha levende byrom på Bryggen
På Bryggens Museum samlet politikerne rundt 70 deltakere for informasjons- og debattmøte om Bryggens fremtid.

Milliardsprekk setter Åsane-banen i spill
Bybanen til Åsane blir langt dyrere enn antatt. Aller dyrest blir tunnel i sentrum.

Ap har mistet grepet i Bybanen-saken
Gruppeleder Julie Andersland (V) mener byrådslederen har håndtert Bybanen-saken godt, men er sterkt kritisk til Aps Harald Schjelderup.

Høyre-Rasch lurer seg unna regningen
I et innlegg søndag 23. mars prøver Høyres Sondre Rasch å sno seg unna spørsmålet om bompengefinansiering av en fordyrende bybaneløsning ved å snakke om syltetøy. Det er en interessant debatt-teknikk, men det styrker ikke Rasch sin sak.

Dropper «T-banestopp» for Bybanen
Politikerne vil ikke rasere Byparken for å føre Bybanen gjennom Bergen sentrum. Dermed står de igjen med to alternative traseer.

Svært vanskelig med bybanetunnel
Ny rapport viser at det vil bli svært vanskelig å legge Bybanen med tunnelinnslag i Vetrlidsallmenningen.

Traséstriden fortsetter
Søndag kunne du lese Julie Andersland i BTs Duellen med Høyres Peter Christian Frølich om hvor Bybanen skal gå nordover. Her kan du også lese Julies svar.

Hvorfor så glad i bompenger, Frølich?
Vi kan ikke forvente at staten tar 50 % av regningen for Bybanen dersom vi velger det dyreste alternativet, sa Abid Raja denne uken. Frps samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har sagt det samme. Om disse uttalelsene kan man mene mye, men én ting er alle enige om: Om staten tar den ene halvparten av regningen, betyr det at bergenserne må betale den andre halvparten selv.

Nekter å betale overdreven bybaneregning
Bergenspolitikerne kan glemme statlige midler til å betale ekstrakostnadene en tunnel gjennom sentrum vil føre med seg. Det sier nestlederen i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Abid Raja (V).

Tar ikke frieriet seriøst
Aps frieri til sentrum får lunken mottakelse i Venstre. – Det blir vanskelig å samarbeide med et parti som er for en tunnelløsning, sier Julie Andersland (V)

Få grunner til å velge tunnel
Det skiller 1,6 milliarder mellom billigste og dyreste bybanetrasé til Åsane, viser ny rapport. Nå ber Venstre om at Høyre viser økonomisk ansvarlighet.

Reagerer på at Ap vil fjerne ekspressbussene
— Jeg håper noen sindige åsabuer i partiet hans kan tale Harald Schjelderup til fornuft, sier Per- Arne Larsen, leder av Åsane Venstre og nestleder i Bergen Venstre.

Ap argumenterer i sirkel
Ap-toppene Dale og Schjelderup forsøker i BT onsdag 12. februar å forsvare sitt standpunkt om å bygge en undergrunnsbane i Bergen sentrum. For Arbeiderpartiet er tunnel et godt alternativ fordi flertallet av politikerne er for en tunnel. Det er en sirkellogikk som ikke kan stå uimotsagt.

Studio BT – Debatt om Bybanen
Torsdag arrangerte Bergens Tidende bybanedebatt i Studio BT mellom Venstres Julie Andersland og Arbeiderpartiets Harald Schjelderup.

Kunnskapsforakt i Ap
I debatten om hvor Bybanen skal gå nordover, må vi ha respekt for at partier har ulike prioriteringer. Det er derimot vanskelig å ha respekt for den oppsiktsvekkende forakten for kunnskap og faglig integritet Arbeiderpartiet har oppvist de siste månedene.

Vil vurdere bybaneutredninger nøye
Venstre mener alle seriøse partier må ta nye bybaneutredninger på alvor.

Uforståelig hvis man går for tunnel nå
Reisetiden blir kortere langs Bryggen enn med Bybanen i tunnel. — Bryggen er nå det eneste rasjonelle valget, mener Venstre.

Spikeren i kisten for tunnel-alternativet
Gruppeleder for Venstre, Julie Andersland, mener det siste notatet fra fagfolkene bør bli spikeren i kisten for tanken om en tunneltrasé til Åsane.

Fremtidsvisjonen fra bakvendtland
Til tross for at tunnelalternativet gir lengre reisetid og dårligere dekningsgrad fra Åsane til sentrum enn dagens tilbud, snakker tunnelforekjemperne om at de opp til tre milliardene ekstra som deres løsning koster, er en investering for fremtiden. Dette er begredelige visjoner spør du meg.

Åsane kan bli nedprioritert
Åsane Venstre frykter at de store partiene i bystyret har satt en stopper for Bybanen til Åsane.

Kan bli enklere å bygge til Fyllingsdalen
Om Bybanen til Åsane blir svært dyr og vanskelig, kan det være bedre å bygge til Fyllingsdalen først, mener Oddny Miljeteig (SV) og Erlend Horn (V).

En utfordring til tunneltilhengerne
Hvorfor er tre og et halvt minutt verdt en ekstra milliardregning, som i verste fall risikerer å stanse hele byggingen? Og hva er det med disse minuttene som forvandler fagfolkenes «melkerute» til en «rask forstadsbane»?

Full stans for Bybanen
Høyre, Arbeiderpartiet og Frp har valgt en løsning for Bybanen mot Åsane som kan bli to-tre milliarder dyrere enn den de såkalte «Bryggen-tilhengerne» vil ha. I beste fall sender de en ekstra milliard-regning til byens innbyggere. I verste fall risikerer de å stoppe utbyggingen av Bybanen.

Politiske konsekvenser av bybanevalg
Venstre, KrF og SV er svært misfornøyde med Høyre og Arbeiderpartiet sine Bybane-valg. Nå varsler de at det kan gi politiske konsekvenser.

Vil ta opp broen
Venstres Erlend Horn mener at det bybane-forslaget som ligger i bordet nå fra Høyre og Ap, er så dårlig og dyrt at byrådet må snu alle steiner for å finne en bedre løsning.

Feil fra Frølich om Bybanen
I BTs debatt om Bybanen kom Høyres representant med en rekke oppsiktsvekkende påstander, som det er nødvendig å arrestere ham på.

Bybanen utsatt på ubestemt tid
– Dårlige nyheter, men ikke overraskende, sier Venstre.

– Bybanen blir dårligere og dyrere
Det sier Venstres gruppeleder Erlend Horn i Bergens Tidendes studiodebatt om Bybanen til Åsane. Du kan se hele debatten her.

Krever Bybanen regulert til Vågsbotn
— Bybanen må reguleres ferdig like til Vågsbotn. Det er et essensielt krav fra oss i Venstre, sier Erlend Horn og Per-Arne Larsen.

Venstre kan bli med på visse vilkår
Venstre krever at Bybanen prioriteres foran biltunnel om de skal støtte byrådet i Bybane-saken.

Bybanen bygger ikke seg selv
Fredag åpnet Bybanen byggetrinn to, fra Nesttun til Lagunen. Venstres gruppeleder Erlend Horn benyttet anledningen til å minne om at banen ikke bygger seg selv.

Full forvirring fra antikvariske myndigheter
Flere bergenspolitikere stusser over at Riksantikvaren går hardt ut mot bybane forbi Bryggen. Det er stikk motsatt av hva Byantikvaren har sagt.

Mulig bybane-utsettelse
Venstre reagerer på at valg av bybanetrasé kan bli utsatt.

Uavklart om batteribane
Venstre venter på at høringssvarene skal komme inn, før partiet tar stilling til bybanetrasé til Åsane – med eller uten batteridrift over Bryggen.

Får ikke 50 % finansiering av Bybanen
Julie Andersland i Venstre er glad for lovnadene fra Regjeringen, men tør ikke slippe jubelen løs.

Sommel kan gi bybanestopp
Fortsatt har ikke regjeringen sendt fra seg bompengesøknaden fra Bergen. Det kan forsinke Bybanen til Flesland.

Bygg videre til Hylkje
– Blir det anlagt en middels norsk by på Hylkje, er det klart at Bybanen må dit, sier leder i Åsane Venstre og 1. nestleder i Bergen Venstre, Per-Arne Larsen fra Eidsvåg til Åsane Tidende.

Bussene må tilbake til Bergen
Svein Tore Havre, kommentator for BA, skrev tirsdag 20. november om at Bergen må få ansvaret for kollektivtrafikken tilbake, slik vi med hell hadde det i en prøveperiode frem til 2007. Jeg er hjertens enig med ham, skriver Julie Andersland.

Støtter forslag om kollektivansvar
Venstre støtter Øyvind Hallerakers forslag om å tilbakeføre ansvaret for kollektivtransporten i Bergen til kommunen.

Skuffet over manglende bybanepenger
Jeg er veldig skuffet over at de heller ikke denne gang velger å prioritere videreutbygging av Bybanen, sier Julie Andersland.

Bybanen er kommet for å bli
I dette innlegget i Fanaposten forsvarer Julie Andersland den tverrpolitiske enigheten om å bygge Bybanen videre til alle bydelene i Bergen.

Ingen bybanepenger i sikte
En gang var Venstre blant de få partiene som ønsket seg Bybanen til alle bydelene i Bergen. Nå har Bybanen støtte hos alle de styrende partiene, men det er dårlig med ideer for hvordan de har tenkt å betale for den.

Bybanen til Åsane: Nordgående trasé planlegges
Det er en stor seier at man tar inn viderebygging etter Åsane sentrum, sier Per-Arne Larsen til Åsane Tidende.

Hvor skal Bybanen gå?
BA presenterte i dag en oversikt over hva partiene mener om bybanetraseen nordover. Meningene spriker i alle retninger.

Bruk pengene på Bybanen
Venstre og Julie Andersland vil bruke gevinsten fra salg av havneeiendommene til å bygge Bybanen.

River gjerne Bygarasjen
Venstre sier ja til å rive Bygarasjen, så lenge det ikke forsinker Bybanen eller bidrar til mer biltrafikk i sentrum.

Mot bilby i Åsane
Åsane må få et skikkelig løft for å unngå å bli en bilby, sier Venstres Julie Andersland til BA onsdag.

Veksten kommer på Nyborg, Venstre vil ha bybane til Vågsbotn
Nyborg i Åsane står foran en enorm vekst fremover, og vi bør allerede nå starte planleggingen av bybane inn i dette området, mener Julie Andersland (V).

Bybanen til Vågsbotn må bli et folkekrav
På forrige bystyremøte fikk Venstre flertall for forslaget om å utrede om Bybanen bør bygges helt frem til Vågsbotn når den først kommer til Åsane. Vi tror dette ikke bare er mulig, men nødvendig.

Bybanen kan få endestopp i Vågsbotn
I behandlingen av ny bompengepakke for Bergen fikk Venstre flertall for at bybane til Vågsbotn skal utredes.

Ønsker fokus på innfartsparkering i Arna
Dobbeltspor blir en del av bybanenettet. Veksten i Arna må ikke føre til mer biltrafikk, sier Julie Andersland.

Venstres innlegg i bompengedebatten
Julie Andersland beklager at byrådet ikke kan imøtekomme Venstres miljøkrav til Bergensprogrammet.

Venstre-nei til bompengepakke
Byrådet går ikke med på Venstres miljøkrav. Derfor blir det ingen avtale om videreføring av Bergensprogrammet.

Bybanefinansiering
Her finner du Venstres plan for hvordan vi skal nå målet om bybane til alle bydeler innen 2022.

Venstre i bompengeforhandlinger med Høyre og KrF
Videre utbygging av Bybanen er Venstres krav nummer én.

Rushtidsdifferensierte bompenger hadde vært bedre
Julie Andersland fra Venstre ønsker bompengeøkning velkommen, men mener køprising må med.

Venstre skal tale miljøets sak
Byrådet hindrer køprising, mener Julie Andersland og Mona Hellesnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**