Svar til Frp og Lien Hansen

Foto: Kristin Engely

Ullensaker Venstre vil fortsette å fortelle om hva vi ønsker å få til i neste periode, selv om Frp er vonbroten over at vi vil noe annet enn bare mer av samme medisin.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Frp ved Ståle Lien Hansen anklager Venstre for ansvarsfraskrivelse i valgkampen. Vi må ikke komme her og komme her, og mene masse om hvilken retning Ullensaker bør utvikles i. Og attpåtil påpeke at alt ikke har vært gull og grønne skoger i nåværende periode. La meg først si at vi i all hovedsak har jobbet godt sammen med våre borgerlige samarbeidspartnere. Vi har ingen problemer med å vedkjenne og ha vært en del av en posisjon som har vedtatt og gjennomført mye bra.

Ingen kritikk takk
Det virker på Hansen som FrP er for selvtilfreds da alle mål og visjoner oppfattes som kritikk av forrige periode. Det uffes også over at de og deres ordførerkandidat blir kritisert til stadighet. Nå forteller Venstre først og fremst om vår politikk og hva vi vil jobbe for i neste periode, men det innebærer nødvendigvis og fortelle hva vi ønsker å gjøre mer av, mindre av og helt annerledes. Når det gjelder kritikk og personangrep har også ordførerkandidaten «for folk flest» levert fra seg noen doser med saftige gloser og verbale angrep. Vi håper da han takler litt kritikk selv også som heltidspolitiker.

Venstres ambisjoner strekker seg lenger
Argumentasjonen vår for å stille som et blokkuavhengig sentrumsalternativ i årets valgkamp er å sikre våre velgere mest mulig gjennomslag for våre kjernesaker: En mest mulig raus, sosial og grønn politikk. Hansen etterlyser hva vi har gjort for å gjøre noe annerledes eller bedre. Jeg kan gi noen eksempler som viser hvor og hvordan Venstre vil mer eller annerledes.

En grønnere kommune
Våre ambisjoner og visjoner for et grønt Ullensaker var vår hovedargumentasjon for ikke å velge side før årets valg fordi her har vi ikke fått godt nok gjennomslag. Eksempelet Hansen trekker frem med miljøplanen er illustrerende. Han unnlater naturlignok og inkludere eksemplene våre kandidater trekker frem for å vise at planen ikke er respektert: Jødahlsmåsan og kommunedelplan Jessheim Sørøst. Den som ikke har fått med seg Venstres engasjement og innsats for å få miljøhensyn til å veie i disse sakene er rimelig tungnem. I begge sakene har Venstre kjempet lengst og fremst og stort sett alene. Det har vært lite støtte eller samarbeidsånd å spore for oss i disse sakene, men all honnør til de enkeltkandidatene som har kommet etter når det gjelder Jessheimmarka.

Når det gjelder kommunedelplan Jessheim Sørøst trekker Hansen også frem «omkjøringsveien» (takk for det!) og sier vi stemte for denne i budsjettet. Fakta er at vi ba om separat avstemming for omkjøringsveien for å kunne stemme imot denne, noe vi gjorde. Deretter stemte vi for resten av budsjettet noe som er naturlig i og med at vi i posisjon har hatt en budsjettavtale. Den nevnte omkjøringsveien omtales som feil, farlig og uforholdsmessig dyrt av ikke mindre enn tre erfarne vegingeniører fra Statens Vegvesen. Veien antas å få merkostnader på ca 400 millioner utover de estimerte 150. Venstre vil noe annet og vi har kjempet for det.

Når det gjelder Jødahlsmåsan har vi fremmet forslag om innstille all industriell uttak av torv og mose (både i Nes og Ullensaker) uten å få støtte fra andre partier. Vi har arrangert folkemøter og ikke minst fremmet politikk til Venstres landsmøte og Stortinget for å få endret lovverket og dermed kommunal praksis. Nå ligger et forslag om ny «moselov» fra lederen av energi om miljøkomiteen Ola Elvestuen (V) til behandling på Stortinget. Jødahslmåsan ligger til hos Fylkesmannen, også som følge av Venstres innsats. Dette er noen eksempler som viser at vi er et miljøparti som ikke bare snakker, men handler.

En rausere kommune
Vi ønsker en rausere en kommune. Det innebærer blant annet å ta vår del av ansvaret for dagens prekære flyktningsituasjon. For et års tid siden kom det et forslag om å legge ned botilbudet for enslige mindreårige flyktninger i bofellesskapet i Huldreringen. Venstre fikk sammen med Ap fremmet et forslag om at man ikke kunne legge ned dette uten at det først ble vurdert hva som skal komme i stedet. Her var også Krf enige med oss, men det hjelper lite så lenge Høyre og Frp har rent flertall alene. Dette vedtaket innebærer at Ullensaker kommune i dag ikke kan ta imot mindreårige flyktninger. Venstre vil noe annet, og vil få på plass ordentlige boforhold slik at Ullensaker kan ta imot mindreårige flyktninger og gjøre det på en verdig måte.

En kommune der barna kommer først
Vi i Venstre vet at en god oppvekst varer livet ut. Derfor ønsker vi å satse på barna også i budsjettsammenheng i den kommende perioden. UNICEF Norge har undersøkt hva kommunene bruker på barn (skole, barnehage, barnevern og helsetjeneste) og Ullensaker ender på siste plass blant sammenlignbare kommuner(KOSTRA-gruppe 13).

En av de tingene vi er fornøyd med å ha fått til i budsjettsammenheng denne perioden er flere helsesøstre. Vi vil fortsette å jobbe for flere helsesøstre og for å styrke helsestasjonen. Ullensaker-skolen har også hatt en god utvikling de siste årene under posisjonen. De faglige resultatene har blitt bedre og antall mobbetilfeller har gått noe ned. Vi vil fortsette vår kamp mot mobbing og ta skolen et steg videre med å øke lærertettheten i grunnskolen. Vi ønsker også å frigi lærernes tid til å være lærer blant annet ved å få flere miljøarbeidere og vaktmestere inn i skolen. For å få til dette må også pengene følge med.

Når det gjelder barnevernet har vi vært kritisk til bemanningssituasjonen i kommunen og vi har foreslått økte ressurser. Vi vil sikre barnevernet nok ressurser til å takle befolkningsveksten, økonomisk nedgang og transittmottaket på Trandum. Venstre vil prioritere barna for å sikre alle en god start.

Godt valg!
Vi vil fortsette å fortelle hva vi ønsker å jobbe for i neste periode, og vi ser Frp og de andre partiene gjør det samme. Så er det opp til velgerne å bestemme hvilken retning Ullensaker skal ta videre. Kanskje ses vi ved forhandlingsbordet for å finne gode løsninger sammen. Godt valg!

Karl-Oskar Smerud Nicolaisen, leder og 4. kandidat til valget

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**