Kraftfulle virkemidler for det grønne skiftet nå!

En del av "Det grønne skiftet" - nye bygg bør bygges i tre, mener Buskerud Venstre., Foto: adressa.no

I en uttalelse fra årsmøtet i Buskerud Venstre ber man om at fylkeskommunen i den nye FoU- og innovasjonsstrategien vektlegger “Det grønne skiftet”.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Uttalelse: Kraftfulle virkemidler for det grønne skiftet nå!

Samarbeidspartiene i fylkeskommunen har i handlingsprogrammet for 2016-19 store ambisjoner for «Grønn vekst». Arbeidet med en ny FoUi-strategi er i gang. Buskerud Venstre krever at «Grønn vekst» må gjennomsyre den nye strategien.

Fylkeskommunen har en viktig oppgave med å stimulere og koordinere kommuner, næringsliv og privatpersoner for å oppnå ønsket utvikling i hele fylket. Vi må bygge på de utviklingsmiljøer som finnes – eksempelvis PAN Innovasjon og Treklyngen på Ringerike, Papirbredden Innovasjon og Kongsbergmiljøet.

Buskerud Venstre vil ha kraftfulle virkemidler for det grønne skiftet nå. Buskerud har et godt utgangspunkt for å utvikle seg til å bli et CO2-nøytralt fylke. Skogen og tømmerstokken har her en nøkkelfunksjon. Buskerud Venstre minner om at fylkeskommunen i sitt handlingsprogram for 2016-2019 sier at: «Nye fylkeskommunale bygg skal fortrinnsvis bygges i tre». Dette må følges opp i praksis.

Det er også et stort potensial innen andre bransjer, blant annet i landbruket i utnyttelse og konvertering av metangass til anvendelig energi.

Samferdselsfeltet er et annet område der Buskerud bør ta en lederrolle. Miljøvennlige samferdselsløsninger som el-ferge og bruk av klimavennlig drivstoff (biogass/hydrogen) må satses på.

Med riktige virkemidler kan Buskerud bli et foregangsfylke for grønt entreprenørskap.

Buskerud Venstre vil:

• Utarbeide en ny og ambisiøs FoU- og innovasjonsstrategi med sterkt preg av “Grønn Vekst”.
  • Utvikle Buskerud til å bli et CO2-nøytralt fylke.
  • Satse på sosiale og grønne entreprenører gjennom såkornsfond.
  • Satse videre på skogen og tømmerstokken for å nå klima- og miljømål i Buskerud, og skape grønt næringsliv.
  • Følge opp at nye fylkeskommunale bygg skal bygges i tre.
  • Utvikle nye og bedre miljøvennlige samferdselsløsninger som el-ferge og klimavennlig drivstoff.
  • Utvikle løsninger for bruk av metangass fra landbruket som energi, og derigjennom redusere utslippene.

Uttalelse vedtatt på Buskerud Venstres årsmøte 21. februar 2016

Flere uttalelser fra årsmøtet:
Asylinstituttet må sikres
Vil belønne reduksjoner i private klimagassutslipp
Uttalelse: Fremtidens skole

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**