Nominasjon: Hvordan bli kandidat?

Her finner du informasjon om hvordan du kan bli kandidat til Venstres stortingsliste og litt om hva som forventes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

For å bli kandidat må du, eller noen andre foreslå deg som kandidat for nominasjonskomiteen innen 5. juni. Forslaget sendes til [email protected] eller nominasjonskomiteen.

Du vil motta en spørreundersøkelse fra nominasjonskomiteen hvor du får muligheten til å skrive litt om deg selv. Svarene er ikke anonyme men behandles konfidensielt og brukes kun av nominasjonskomiteen i Oslo Venstre. En liste over aktuelle kandidater offentliggjøres på Oslo Venstres nettsider senest 1. august. Ditt navn vil stå på listen, dersom du er foreslått til stortingslisten.

I løpet av sommeren vil sekretariatet kontakte alle kandidater med informasjon om presentasjon av kandidatene på Oslo Venstres nettsider. Her ser du hvordan kandidatpresentasjonene så ut i 2013. Kandidatene sender selv inn en kort tekst, bilde og evt link til facebookside.

Nominasjonskomiteen vil ta kontakt for avtale et eventuelt intervju og ber da også om eventuell annen informasjon. Nominasjonskomiteen gjennomfører intervjuer i mai, juni og august.

23. august er det et åpent medlemsmøte på Litteraturhuset med kandidater til stortingslisten. Alle medlemmer i Oslo Venstre inviteres.

Som kandidat er det viktig å presentere seg selv for medlemmer, være aktiv på møter i Oslo og i bydelslagene, og på andre måter vise frem seg selv som kandidat og sine politiske ståsteder.

Nominasjonskomiteens innstilling legges frem 20. oktober. I forkant vil de ha gitt beskjed om du er innstilt og eventuelt på hvilke plass de har innstilt deg. Dersom du ikke er innstilt kan du stille som kandidat mot en annen kandidat på den plassen de er innstilt på. Forslaget fremmes formelt i nominasjonsmøtet, men det kan være lurt å gjøre det kjent at du stiller som motkandidat i forkant av nominasjonsmøtet, slik at delegatene har god tid til å gjøre seg kjent med deg og den kandidaten du stiller mot. Kandidaten du stiller mot er den første som skal ha beskjed om ditt motkandidatur. Forbered to personer på å holde støttetale for ditt motkandidatur i nominasjonsmøtet.

Vi anbefaler at du setter deg inn i retningslinjene for nominasjonsprosessen(pdf). Her står det også litt om det å være kandidat og hva nominasjonskomiteen vil vektlegge

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**