Bak kulissene på fylkesårsmøtet i Viken Venstre

God stemning i Askerdelegasjonen på Viken Venstres fylkesårsmøte, Foto: Asker Venstre

Et godt fylkesårsmøte for Asker Venstre

Også denne gangen stilte vi godt forberedt. På et digitalt møte mandag kveld gikk vi gjennom sakspapirene, delte med hverandre det vi hadde forstått av dem så langt, og avtalte samkjøring.

Det kom inn til sammen 9 forslag til politiske uttalelser, og Asker Venstre hadde sendte inn 3 av dem. På lørdag vedtok fylkesårsmøtet at vi skulle behandle 3 uttalelser, etter forslag fra Asker Venstre. 1 av de som til slutt ble valgt ut, var sendt inn av Asker Venstre, og handlet om teknologiutvikling og personvern. Du kan lese den her.

Valgprogrammene for Akershus, Buskerud og Østfold skulle endelig vedtas. Det kom inn til sammen 37 endringsforslag. Flere av disse var foreslått av Unn Orstein fra Asker og 9 av forslagene hennes ble vedtatt.

Unn og flere av Askers delegater var oppe på talerstolen i løpet av helgen. Engasjementet til Asker denne helgen var dermed i en særklasse.

Det var også spennende å høre ulike temaer andre delegater tok opp under den generelle politiske debatten. Kjernekraft, samtykkelov og koranbrenning er det vi kommer på i farten. I tillegg høstet Unge Venstre mange applauser, blant annet ved å ta et oppgjør med folk som sprer hat, og å takke for at så mange representanter fra Unge Venstre var kommet høyt opp på kandidatlistene.

Mye læring og idémyldring i parallellsesjonene

Susanne Bondevik og Andreas Skjæret fra stortingsgruppa ga gode kommunikasjonstips

På lørdagen kunne man lære mer om kommunikasjon, hvordan vinne valg og pengeinnsamling. Susanne Bondevik var med Asker-delegasjonen men også utsendt fra stortingsgruppa. Hun og kollega Andreas Skjæret gikk gjennom kommunikasjonsplakaten og snakket om hvordan lokale saker kan kobles under våre overordnede 5 områder:

Margrethe Prahl Reusch fra Lillestrøm Venstre ledet idémyldring angående pengeinnsamling, eller fundraising, som det også heter. Et ord som tross alt begynner med ‘fun’, som Margrethe minnet oss på. Jo sprøere forslag, desto bedre. Ulvesafari, kast svamp på kandidater for penger og flaskepanting var blant ideene som kom frem. Hun oppfordret oss samtidig til å sette konkrete mål.

Eirik Bøe fra Bærum Venstre kom med mange praktiske tips til hvordan vinne valg. Det gjør man blant annet ved å finne de viktige, lokale sakene, og han brukte flere eksempler fra sin egen valgkrets Bærum.

Gode muligheter for Venstre til høsten

Mye ligger til rette for at Venstre kan gjøre gode valg og komme i vippeposisjoner i flere kommuner og på fylkesnivå. Dette kunne Svein Tore Marthinsen, statsviter fra Jessheim som analyserer norsk politikk og valg, fortelle. Ifølge hans foreløpige prognoser for Akershus ligger Venstre an til å få inn 3 representanter, blant dem Asker Venstres Elisabeth Holter-Schøyen. Muligheten for 4 kandidater, slik at også Tobias Waage Bremnes fra Asker også kommer inn, er der og er også vårt mål. Vi jobber på!

Klar for å døgne i valgkampen?

Vi skal døgne i valgkampen, sa Abid. Akkurat dette hadde han tjuvstartet på, ettersom han kom rett fra Gardermoen etter en 30 timers flytur fra New Zealand. Han trakk ellers frem lokale profiler og Venstres hovedsaker. Om noen i Asker-delegasjonen døgnet på fylkesårsmøtet vites ikke, men vi er godt fornøyd med innsatsen og klare for valgkamp!