Emilie vil kjempe for at alle barn og unge skal ha frihet til å delta

Portrett av Emilie Ovnerud i beige kjole, foran en moerk vegg
Foto: Nina Holtan

Emilie Ovnerud (20) er Venstres 2. kandidat i Drammen ved årets kommunevalg. Hun har store ambisjoner om å tale de unges sak i kommunestyret hvis hun får din stemme. De politiske planene til Emilie i så måte er glassklare: hun vil kjempe for at alle skal få være med i leken.

– Drammen har store utfordringer med barnefattigdom. Vi vet at 3000 barn vokser opp i familier med vedvarende lav inntekt. Det gjør blant annet at mange av disse barna og ungdommene ikke får være med på fritidsaktiviteter som andre jevnaldrende deltar i. Dette vil jeg endre på, forteller Emilie.

Alle skal med

Ovnerud har selv lang bakgrunn fra barne- og ungdomsidretten, både som tidligere toppidrettsutøver og nå som håndballdommer. Hun har derfor god kunnskap om hvem som er på innsiden og utsiden av det gode selskap, og hvilke konsekvenser dette får.

– Det å oppleve at andre barn og unge får muligheten til å delta i morsomme ting som du ikke har råd til, tror jeg skaper skam, usikkerhet og dårlig selvtillit, mener Ovnerud.

Hun tror det kan forplante seg videre til hvordan resten av livet vil utvikle seg. Derfor vil Venstre kjempe for å gi alle mennesker friheten til å få ut sitt potensiale.

– Den friheten har du ikke når du må starte livet i minus, sier Ovnerud, som har løsningen klar:

– Vi i Venstre går til valg på en ordning som sikrer at barn og unge fra familier med dårlig råd får muligheten til å delta i fritidsaktiviteter de ønsker seg. Ordningen skal være ubyråkratisk, og det er lagene og klubbene som bør søke om refusjon på vegne av barna det gjelder, slik at barna og familiene slipper stigmatiseringen og arbeidet med å måtte dokumentere sin lave inntekt.

Emilie Ovnerud myser mot solen i en rosa tskjorte med skog i bakgrunnen

Nye måter å inkludere barn

Ovnerud mener det er synd at ordningen med Fritidskortet er lagt ned, og er glad for at  Fritidskassa er på vei inn. I hennes øyne virker den lovende.

–  Derfor støttet vi den med ekstra midler i kommunebudsjettjusteringen i juni, og vi kommer til å støtte opp om den dersom den fungerer. Venstre vil kjempe for å forsterke Fritidskassa med lokale midler gjennom de neste fire årene, slik at flest mulig barn får friheten til å være med i leken, sier Ovnerud.

Dersom du stemmer på Venstre i Drammen mellom 10. august og 11. september, og gir Emilie Ovnerud et kryss, så øker med andre ord sjansen for at flere barn og unge i Drammen får være med i leken i årene framover.