3 gode grunner til at du under 30 skal stemme på Venstre

Foto: f.v Emma S. Strandbakke og Even I. Fossland

skrevet av Even Ifar Fossland (3. kandidat) og Emma Strandbakke (4. kandidat)

Supert at du havna her! 👋

Det betyr at du bryr deg om miljøet, kollektivtransporten, psykisk helse og kultur- og idrettstilbudet i Nordre Follo!
Vi ønsker gjerne å ha deg med på laget, og at nettopp du gir oss en stemme for å snakke din sak i Nordre Follos kommunestyre.

Mennesker er forskjellige. Venstre vil at du skal kunne finne din egen vei i livet, samtidig som vi tar ansvar for hverandre i gode fellesskap. Vi tar klima- og miljøproblemene på alvor. Vi ønsker at fremtiden din blir i en grønn verden.

Emma Skarseth Strandbakke
🎊 20 år
🏡 Bor i Ski
🤩 Er opptatt av skole, miljøkampen og frihet for den enkelte
💼 2. Nestleder for Viken Unge Venstre & jobber på Cafe Sjarm

Even Ifar Fossland
🎊 30 år
👶 Et barn på under et år
🏡 Bor på Tårnåsen, jobber i Oslo
💼 Rådgiver i et lite rådgivningsselskap på tre stk
🤩 Er opptatt av næringsliv, miljøkampen og oppvekst

Vi er de yngste på lista til Venstre, og blant de yngste av alle som stiller til valg i Nordre Follo. Ved å stemme på oss, gir du oss muligheten til å snakke din sak i politikken de neste fire årene. Det trenger vi!

Vi vet at lokalpolitikk virker som noe som ikke betyr noe, og at uansett hvem man stemmer på så blir det jo likt. Ja, det er ikke de største forskjellene – og det skal vi være glade for. Tenk om det var som i USA, at vi kan gå fra Obama til Trump – og får et land som splittes og endres over natta. I Norge har vi mer stabilitet.

Her er tre grunner til å stemme på Venstre:

1. Kollektivtransport skal ikke være dyrt for deg

Venstre vil senke prisene på tog og buss i Nordre Follo for deg som er ung, og gjøre det billigere å reise inn til f.eks. Oslo (altså flere soner).

Det skal lønne seg å ta kollektivtransport. Det fylket som bestemmer sone-kart og billettpris på tvers, men vi lokalpolitikere kan være med å presse fylkesstinget. Når du stemmer ved årets valg, stemmer du både på lokalt og fylkes nivå – derfor er det lurt å velge Venstre på begge!

Hvilket parti du stemmer på kan påvirke om månedskortet skal koste 1000kr, 250kr eller bli gratis.

Dette er prisene vi ønsker å få gjennom i fylket:

• 49 kr for barn fra 6 til 15 år (fra 299 kr i dag)
  • Gratis for ungdom fra 16 til 19 år (fra 299 kr i dag)
  • 261 kr for studenter (fra 511 kr i dag)
  • 603 kroner for voksen (fra 853 kr i dag)

Billigere. Bedre. For miljøet og lommeboken din.

2. Idretts- og kulturtilbudet må satses på

Venstre satser på idretts- og kulturtilbudet, som påvirker hvilke fotballbaner, håndballhaller, svømmebasseng og kulturhus som bygges, pusses opp og legges ned. Det er også kommunestyret som bevliger penger til idretts- og kulturtilbudet. Så brenner du for idrett- og kulturtilbudet i kommunen, så vet du at Venstre er på ditt lag!

3. Psykisk helse – vi ønsker et lavterskeltilbud

Venstre mener det psykiske helsetilbudet i Nordre Follo må forbedres. I dag får du hjelp på dagen hvis du brekker benet, men må ofte vente en evighet hvis du sliter psykisk. Derfor vil vi styrke skolehelsetjenesten og lavterskeltilbud for psykisk helse, sånn at du får den hjelpen du trenger enklere og raskere

Du finner hele programmet til Nordre Follo Venstre her.