Asgeir Bahre Hansen ny nestleder i fylkesstyret i Venstre

Annika Brandal, ny fylkesleiar, og Asgeir Bahre Hansen, ny nestleiar., Foto: Møre og Romsdal Venstre

På Møre og Romsdal Venstre sitt fylkesårsmøte 2024 ble Asgeir Bahre Hansen valgt til nestleder. Ny fylkesleder ble Annika Brandal, Hareid. Hun etterfølger Ragnhild Helseth. Slik har Kristiansund fremdeles plass i fylkesstyret i det Asgeir nå har gått inn i styret samtidig med at Ragnhild nå har gått av som fylkesleder. Hun er nå valgt til leder av nominasjonsnemnda.

Fylkesårsmøtet ble avholdt i Ørsta 2.-3.mars med 55 deltagere. Kristiansund Venstre stilte med en stor delegasjon med sju delegater. Det var Pål Farstad, Tore Larssen, Hilde Eeg, Asgeir Bare Hansen, Tommy Holmen Jenssen, Andreas Sandvik og Øyvind Møllgaard. Pål møtte både som lokallagsleder i Kristiansund og i sin rolle som gruppeleder for fylkestingsgruppa.

Ragnhild Helseth ledet årsmøtet som avtroppende fylkesleder. Hun hadde takket nei til gjenvalg denne gang. Ragnhild har vært fylkesleder de siste fem årene. Hun var også fylkesleder i perioden 2013 til 2016.

Asgeir Bahre Hansen ble valgt til leder av redaksjonsnemnda på årsmøtet 2024. De fikk i hendene i alt 13 uttalelser å forberede til behandling.

Nominasjonsnemnd til stortingsvalglista ble valgt med Ragnhild Helseth som leder. Øvrige medlemmer er Kari Grindvik (Ålesund), Berit Lyngstad (Ulsteinvik), Kjell Johan Vatne (Molde) og Roald Røsand (Averøy). I tillegg skal Venstrekvinnelaget og Unge Venstre velge hvert sitt medlem til nominasjonsnemnda.

Fylkesårsmøtet feiret 140-årsdagen til Møre og Romsdal Venstre som ble stiftet 4.januar 1884.

Årsmøtet vedtok fire politiske uttalelser og en appell:

Stopp nedbygging av norsk natur, løft blikket)

Behov for utvidet åpningstid i barnehager

Vi trenger et åpenhetsløft

Formuesskatten på arbeidande kapital må fjernast