Lørenskog Venstre om natur- og miljøvern og “grønt skifte”

Vi må sikre mangfoldet i naturen.

“Naturvern for
barna og alle
fremtidens generasjoner.

Vi vil at fremtidens generasjoner skal få mulighet til å leve gode liv. Dette sikrer vi ved å forvalte jordens ressurser på en bærekraftig måte, og slik at våre etterkommere ikke kun må rydde opp etter oss.

Derfor må miljøhensyn få fokus og være avgjørende i alt som utføres og planlegges i Lørenskog kommune. På den måten sikrer vi biologisk mangfold, viktige naturområder og fortsatt god tilgang på naturen for innbyggerne i kommunen vår. Vi vil jobbe for en “grønn omstilling og et grønt skifte” i Lørenskog kommune. Les mer her

Lørenskog Venstre vil:

• at miljøhensyn skal ha overordnet betydning i all kommunal planlegging og drift

Pinnsvinet er en velkommen gjest i hagene på Lørenskog.
  • sikre nærfriluftslivet ved grønne lunger i boområdene og grønne ferdselsårer mellom dem og ut i marka
  • pålegge alle nye byggeprosjekter å tilrettelegge for alternative energikilder
  • “snarveier” som brukes av barn og voksne oppgraderes til gode gangvei alternativer
  • bevare markagrensen for å sikre marka som den viktige rekreasjons-, natur og opplevelses funksjonen den har
  • arbeide for at planen for nasjonalpark i Østmarka blir gjennomført
  • sørge for grønn drift av kommunen gjennom miljøsertifisering og innføre rettferdig handel som prinsipp i alle kommunale institusjoner
  • redusere klimagassutslippene ved revisjon av kommunens klima- og energiplanen med forpliktende mål og konkret oppfølging

Naturopplevelser øker livskvaliteten. "Foto: Monica O. Oseberg"
    Naturopplevelser øker livskvaliteten.
  • fortsette å bygge ut fjernvarmenettet
  • kontinuerlig fase ut kommunens biler til biler med lavere utslipp til luft, fortrinnsvis elbiler
  • stille estetiske krav til arkitektur i kommunen, sikre tilstrekkelig med søppelkasser og gå foran med å forskjønne kommunens bygg
  • redusere støybelastningen for utsatte boligområder og sørge for at støyskjermer bygges med god estetikk

Les om styremedlem Per Flatberg som har jobbet for miljøvern i “en mannsalder.”

Les Pers innlegg “Ja til Østmarka som nasjonalpark.”

Les artikkel i RB helg om Per Flatbergs rundt Altademonstrasjonen, Varaordførervervet og hans syn på Lørenskog idag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**