Slik vil Herman ta vare på naturen, skolene og økonomien

Portrett av Herman Ekle Lund.
Foto: Nina Holtan

Engasjementet for naturen og menneskene i lokalsamfunnet har alltid vært sterkt hos Herman Ekle Lund. Venstres ordførerkandidat i Drammen har engasjert seg i store og små samfunnsspørsmål helt siden barndommen.

Selv om Lund alltid har vært samfunnsengasjert, ble året 2019 før han stilte til valg og ble valgt inn i kommunestyret. Når han nå ber innbyggerne om å få tilliten til å få kommunens høyeste verv, er det fordi han virkelig brenner for å ta vare på Drammen. Hele Drammen.

– Kommunen vår er bare så god som den som har det dårligst. Det hjelper ikke kollektivet at vi lykkes med å utvikle én del av kommunen dersom en annen får det dårligere. Derfor har vi engasjert oss så sterkt for å for eksempel gjenåpne den lille skolen ytterst på Berger, eller å skape kulturskoletilbud i absolutt alle kommunedeler – uten at vi har engasjert oss noe mindre for bedre sykkelveier i sentrumsområdene, sosialt områdeløft på Strømsø eller mindre luftforurensning. Alle skal med, fastslår Lund.

Kjemper for naturen

Mange kjenner kanskje Lund best som naturverner. Som lokalpolitiker har han vært markant i kommunestyresalen og i media som forkjemper for å la marka og matjorda være i fred. Det er en kamp han tar både på vegne av menneskene og naturen selv.

– Alle som har fått muligheten til å oppleve naturen vet hvor fantastisk den er for å få oss til å slappe av, glemme stress og tenke nye tanker. Det er den absolutt billigste formen for treningssenter vi har. Derfor er det så viktig at alle mennesker i Drammen har kortest mulig vei til naturopplevelser. Hver nedbygging gir litt dårligere psykisk og fysisk helse for noen mennesker, sier Lund, og fortsetter:

– Vi vet hvilke unike egenskaper naturen og jorda har for å gi oss mat, rent vann, frisk luft, råvarer til å produsere ting vi trenger, karbonopptak for å stanse klimaendringene og mye mer. Det er derfor utrolig dårlig samfunnsøkonomi å ødelegge naturen.

Lund fremhever at naturen har en stor egenverdi, utover nytten den har for mennesker.

– Vi har en moralsk plikt til å behandle naturen som en likeverdig del av helheten vi er en del av.

Derfor går vi i Venstre til valg på å ta vare på naturmangfold, friluftsverdier, matjord i Drammen. Aller helst vil vi ha en juridisk bindende markagrense som gjør det ulovlig for politikerne å ødelegge mer skog. Venstre er garantist mot nedbygging av natur og matjord, sier Lund.

Foerstekandidat Herman Ekle Lund i avslappet positur lent mot en vegg.
Ordførerkandidat Herman Ekle Lund.

Drammen bruker minst penger på skole

Mange lærere og andre som engasjerer seg for oppvekst og utdanning har nok også lagt merke til Lund og Venstre i skoledebatten.

– Vi har veldig dyktige ansatte i Drammens-skolen. Samtidig er vi blitt en av kommunene i Norge som bruker minst penger på skole, og hvis vi ikke snur denne prioriteringen så vil kvaliteten bli dårligere, sier Lund.

Faresignalene er tydelige: Over fire prosent av skoletimene i 2022/23 ble planlagt uten kvalifiserte lærere. Mange barn får ikke timene de er tildelt til for eksempel spesialpedagogisk undervisning eller særskilt norskopplæring i tråd med vedtaket sitt, grunnet sprengte vikarbudsjetter.

– Det er for få ressurser i skolen til at lærerne kan få lov til å være lærere så mye som de bør. Dette gjør meg sint, sier Lund, og følger opp med et solid valgløfte:

– Venstre vil gi et netto økonomisk løft til skolene – i tillegg til det skolene er pålagt å få per elev. Vi vil gi et reelt løft slik at det blir mulig å gjøre tiltak som skolene ikke har mulighet til å gjøre med dagens til-
delingsmodell, forklarer han.

Eksempler på slike tiltak og satsinger er baser/satelitter til elever med særskilt behov for tilrettelegging. Ressurser til å følge opp elever med utfordrende atferd, som vold, trusler og annet, men som ikke har vedtak om spes.ped. Venstre vil ha økt bemanning (to-lærer) på
1.- 4 trinn og allmennpedagogisk styrking. Med økte rammer kan det bli en satsing på praktisk-estetiske fag, allmennpedagogisk styrking, større muligheter for videreutdanning, samt innkjøp av læremidler, lærebøker, konkretiseringsmateriell.

– Vi går i tillegg til valg på å gi større tillit til faglig skjønn i skolen. Vi vil ha mindre innblanding fra politikere som tror de er lærere, og færre lokale satsinger tredd nedover hodet på skolen på toppen av alt som kommer nasjonalt. Kommunen kan heller bidra med å utvikle gode læringstilbud lokalt som lærerne selv kan velge om de vil ta i bruk i undervisning, forteller Herman.

Lund trekker fram at Venstre vil vurdere å ta Drammen ut av KS-samarbeidet, for å se om dette kan gjøre kommunen mer konkurransedyktige på lønn.

– De siste års erfaringer med KS-forhandlinger har gitt oss lite annet enn nedsnakking av yrket og dårlige resultater. Kanskje Drammen er best tjent med å gjøre som Oslo, og tre ut.

Et omstillingsbehov

Lund har mange andre interessefelter og er en allround-politiker som kan litt om alt. Som ordfører er det likevel kanskje økonomisk politikk mange er mest opptatt av å høre hans ambisjoner for.

– Drammen har for høy gjeld og vi er altfor avhengige av fortsatt befolkningsvekst for å unngå å måtte kutte. Dette er en farlig, gjeldsdrevet avhengighets-spiral som vi dessverre deler med mange andre norske kommuner, mener Lund.

Han ønsker ikke at det skal være slik at naturen må raseres for å bygge boliger i et forsøk på å redde kommuneøkonomien.

– Det er et godt bilde på hvordan vi passerer planetens tålegrenser. Dette må ta slutt nå. Innbyggerne som allerede bor i Drammen skal ikke måtte leve i frykt for kutt i sine tjenester fordi finanspolitikken ikke er bærekraftig, sier Lund.

Oppskriften for å få bukt med dette er vanskelig – men tydelig:

– Investeringstrykket må ned. Vi har forpliktet oss til noen veldig store investeringer nå, deriblant sykehjem og bybru, som må bli de siste investeringene i den størrelsesordenen på en stund. Vi må omstille oss til en kultur hvor vi forbedrer, reparerer og utvider det vi allerede har, før vi bygger nytt. Det er sirkulærøkonomi i praksis, eller sunt bondevett, for å si det på mindre fancy norsk.

Lund er tydelig på at kommunen må prioritere nedbetaling av gjeld og vedlikeholde eksisterende bygningsmasse. Han mener at dette er en god løsning for å slippe å kutte i tjenester for å betale ned på gammel moro.

– Da kan vi da heller prioritere å styrke driftsbudsjettet til tjenestene, sier han.

Det vil kreve streng disiplin og at politikerne slutter å love innbyggerne store, nye prosjekter.

– Vi må bli flinkere til å samarbeide med private og frivillige om å bygge og utvikle tilbud og tjenester. Det er fullt mulig å for eksempel utvikle nye idretts- og kulturanlegg, knutepunkter og andre ting uten å ramle ned i gjeldsmyra igjen. Det krever bare at vi klarer å samarbeide om å planlegge pragmatisk og ikke-ideologisk, konkluderer Lund.

Hvis du stemmer på Venstre mellom 10. august og 11. september, er det mye som tyder på at du stemmer på en ordfører som vil ta vare på naturen, menneskene, skolene og økonomien for hele Drammen.

• Navn: Herman Ekle Lund
  • Alder: 34
  • Fra: Gamlebyen på Strømsø (tidligere Berger)
  • Gjør: Jobber for en miljøorganisasjon